ژاپن – حدود قرن 15 میلادی: دورهی موسوم به “سِنگوکو”؛ دوران آشوب و جنگهای داخلی…
هر بازیکن، در نقش یک “دایمیو”، تلاش میکند تا قلمرو خود را گسترش دهد (در سلسلهمراتب قدرت در ژاپن قدیم، “دایمیو”ها بالاتر از “سامورایی”ها و پایینتر از “شوگان”ها قرار داشتند). برای گسترش قلمرو و دریافت امتیازات پیروزی، هر “دایمیو” باید ارتش خود را تقویت کند. در هر نوبت، “دایمیو” باید تصمیم بگیرد که کدام یک از 10 عملیات ممکن را در کدام یک از ایالاتِ تحتِفرمانش انجام دهد. تصاحبِ ایالات، معابد، نمایشخانهها و قلعهها، برای شما، امتیاز بههمراه خواهند داشت. باید دید کدام “دایمیو” میتواند با برتری بر دیگران، تبدیل شود به “شوگان”…
تعداد و سن بازیکنان: 3 تا 5 نفر، 12 سال به بالا
زمان: 150 دقیقه
گونه و گروه: استراتژی / اقتصادی / قرون وسطایی / تشکیل قلمرو
مکانیزم: برنامه ریزی عملیات / کنترل محدوده / حرکت منطقه ای /
Japan during the Sengoku or “Warring States” Period (approx. 1467-1573): each player assumes the role of a great Daimyo, leading their troops to conquer the provinces of the Japanese islands.
Each Daimyo has the same 10 possible actions to develop his kingdom and score points. Each round, the players decide which of their actions are to be played out and in which of their provinces. If battle ensues between opposing armies, the unique Cube Tower plays the leading role: cubes (representing troops) from both sides are thrown in together, and those that fall out at the bottom show who has won immediately. Owning provinces, temples, theaters, and castles means points when scores are tallied. Whichever Daimyo has the highest number of points at the end of the game becomes – SHOGUN!
Shogun is based on the Wallenstein game system. The game is an international edition with language-independent components and five language-dependent rule booklets.