آموزش بازی

بازی‌‌های دورهمی ساده‌ که به هیچ ابزاری نیاز ندارند

در دنیای پلی استیشن 4 و موبایل‌های هوشمند، شکی نیست که بازی‌های دسته جمعی و به اصطلاح خودمان دورهمی، جذابیت و لذتی دوچندان دارند، به خصوص وقتی تعداد نفرات زیاد باشد.

حتما برای شما هم پیش آمده وقتی در کنار خانواده یا دوستان، در سفر یا مهمانی حاضر هستید، تصمیم می‌گیرید همگی با هم بازی کنید و اوقات فراغت‌تان را به جای تماشای تلویزیون با یکدیگر پر کنید. چندی پیش به معرفی ۵ بازی ساده با قلم و کاغذ پرداختیم اما گاهی شرایط به گونه‌ای است که عملاً به هیچ وسیله و ابزاری، حتی قلم و کاغذ دسترسی ندارید یا مهیا کردن آن برای تمام افراد حاضر میسر نیست؛ بنابراین بهترین راه برای سرگرم شدن روی آوردن به بازی‌هایی است که خیلی ساده‌اند و می‌توان با دست خالی آنها را تجربه کرد.

به احتمال زیاد با اکثر بازی‌های این چنینی آشنا هستید، ولی گاهی اوقات ذهن یاری نمی‌کند و نیاز دارید نگاهی مختصر به نوع و روش بازی‌های دسته جمعی بیاندازید. در ادامه می‌خواهیم 5 بازی دورهمی ساده و کلاسیک را مرور کنیم. با ما همراه باشید.

 

پانتومیم

گزینه اول هر جمعی است؛ کمتر پیش می‌آید دور هم باشید و تصمیم بگیرید بازی کنید، اما کسی مخالف تجربه پانتومیم باشد.

ریشه این بازی به قرن هجدم و کشور فرانسه بر می‌گردد؛ می‌توان با تنها چهار نفر هم پانتومیم بازی کرد، اما هر چه تعداد نفرات بیشتر باشند هیجان و لذت بازی هم بیشتر می‌شود. افراد حاضر باید به دو تیم (ترجیحاً با تعداد نفرات مساوی) تقسیم شوند.

روند بازی به این صورت است که تیم اول کلمه یا عبارتی را مد نظر قرار داده و آن را فقط به یک نفر از تیم مقابل می‌گویند. آن نفر باید بدون به زبان آوردن هیچ حرفی و تنها با ادابازی و ایما و اشاره و به نوعی اجرای نمایش، کلمه را به هم‌تیمی‌هایش تفهیم کند تا بتوانند به درستی آن را حدس بزنند. این روند به صورت نوبتی تا آخرین نفرِ هر دو تیم دنبال می‌شود تا در نهایت گروهی که بیشتر درست حدس زده‌اند پیروز ماجرا محسوب گردد.

بهتر است محدودیت زمانی هم برای هر نفر تعیین شود، مثلاً سه دقیقه زمان ایده‌آلی است؛ چرا که به هر حال تیمی که مشغول حدس زدن کلمه است و موفق نشده باید در مرحله‌ای شکست بخورد.

اگر می‌خواهید بازی‌تان جذابتر و خنده‌دار شود، پیشنهاد می‌کنیم از کلمات یا عباراتی استفاده کنید که طرف مقابل را مجبور کند حرکاتی عجیب و غریب و بعضاً خنده‌دار اجرا نماید. گفتنی است استفاده از کلماتی که نمایشِ آن غیرممکن به نظر می‌رسد از لذت بازی می‌کاهد و طبیعتاً تیم حریف هم این مسئله را تلافی خواهد کرد. سعی کنید پانتومیم برای شما بیشتر جنبه تفریحی داشته باشد تا رقابتی.

 

بیست سوالی

این بازی هم مثل بقیه هر چقدر تعداد نفرات بیشتر باشند، بیشتر لذت‌بخش خواهد بود. مشابه با پانتومیم دو تیم در مقابل هم قرار می‌گیرند و یک نفر از هر گروه به نوبت مسئول انجام رقابت می‌شود.

یک تیم حاضر در دورهمی در قالب پرسشگر بازی می‌کند و نفر منتخب تیم دوم هم می‌تواند به هر سوال تنها با «بله» یا «خیر» پاسخ دهد. وقتی کلمه انتخاب شد گروه مقابل مجاز است حداکثر 20 سوال بپرسد تا آن عبارت را حدس بزند. ترفند پیروزی هم این است که با هر سوال بازی دانش مربوط را محدود کنید تا به یک مسیر مشخص رسیده و حدس نهایی را بزنید.

مثلا در ابتدا معمولاً پرسیده می‌شود آیا کلمه مورد نظر جاندار است یا خیر، چون این سوال به نوبه خود گستره پرسش‌های بعدی را تقریباً نصف می‌کند و می‌توان به صورت دقیق‌تر و خاص‌تر سوالات بعدی را ادامه داد. بدیهی است در بازی دورهمی بیست سوالی هم صرفاً تفریح باید در اولویت باشد نه رقابت و استفاده از کلماتی که غیر قابل تشخیص هستند.

 

گل یا پوچ

یادگار دوران دبستان گل یا پوچ است. خیلی ساده یک تکه کاغذ مچاله شده یا هرچیز کوچکی مثل هسته آلبالو و ساچمه را برداشته و بدون اینکه طرف مقابل متوجه شود در داخل یکی از مشت‌های دست‌تان قرار می‌دهید. وظیفه رقیب هم این است که حدس بزند کاغذ یا هسته مورد بحث در دست راست قرار دارد یا دست چپ.

گل یا پوچ هم طبیعتاً با تعداد نفرات بیشتر و به صورت دورهمی لذت‌بخش‌تر و البته سخت‌تر می‌شود. چرا که تعداد دست‌ها بیشتر شده و گل سخت‌تر پیدا می‌شود. البته در این شرایط بهتر است برای مخفی کردن گل دست‌ها را پشت بدن قرار نداده و با ترفندهایی روبروی چشمان حریف بازی کنید تا حدس صحیح برای آنها خیلی هم غیرممکن نشود.

قانون در گل یا پوچ معمولاً مسئله‌ای توافقی است، اما روند عمومی این گونه است که حد نصاب 21 امتیاز انتخاب شده و هر تیم زودتر به آن برسد پیروز خواهد شد. اگر مثلاً 5 نفر در هر گروه حضور دارند، تیم مقابل پیش از حدس گل می‌تواند نیمی از دست‌ها، یعنی 5 دست را پوچ کند تا شانس پیش بینی صحیحش را بالا ببرد. ناگفته نماند اگر به اشتباه دستی را پوچ کند یک امتیاز منفی برای تیم در نظر گرفته می‌شود، حدس صحیح گل هم 2 امتیاز دارد؛ اگر بدون پوچ کردن هیچ دستی در اولین حدس جای درست گل را تشخیص بدهید 5 امتیاز کسب می‌نمایید.

 

سنگ کاغذ قیچی

یکی از مشهورترین بازی‌های دورهمی دنیا به شمار می‌آید که البته اغلب اوقات دو نفره و جهت پیروزی بر سر مسئله‌ای انجام می‌شود.

روند بازی اینگونه است دو نفر دست را به صورت مشت شده بالا نگه می‌دارند و 3 بار می‌شمارند و به صورت غیر قابل پیش بینی دست را با حالات شبیه سازی شده‌ای از سنگ (دست مشت شده)، کاغذ (کف دست به صورت باز) و یا قیچی (دست به حالت نمایش دادن عدد دو با انگشت‌های اشاره و میانی) پایین می‌آورند.

سنگ قیچی را می‌شکند، قیچی کاغذ را می‌بُرد و کاغذ سنگ را می‌پوشاند؛ هر کدام از این حالات امتیازی برای نفر برنده محسوب شده و اگر هر دو نفر دستشان را مشابه با یکدیگر پایین بیاورند، مساوی شده و امتیازی لحاظ نمی‌گردد.

 

بله خیر معکوس

این بازیِ کلامی، یک نفر که از همه سرزبان‌دار‌تر و پرشورتر است را در مقابل سایر جمعیت قرار می‌دهد. این نفرِ سرزبان‌دار باید از طرف مقابلش یک سری سوالات بدیهی بپرسد و او هم با بله یا خیر جواب بدهد. نکته اصلی جایی است که هر جا پاسخش مثبت بود بگوید خیر و هرجا پاسخش منفی بود بگوید بله. یعنی در حقیقت همه چیز را معکوس جواب دهد. مثلا وقتی پرسیده می‌شود آیا ماست سفید است باید جواب داده شود خیر.

هیجان اصلی این بازی به نفر پرسشگر وابسته است، که در واقع باید بتواند با زیرکی سوالات گیج کننده و غیرمرتبط را پشت سر هم و با سرعت بالا بپرسد تا نفر مقابل دستپاچه و گیج شده و غلط جواب بدهد. هر نفری که تعداد سوالات بیشتری را بتواند درست (یعنی معکوس) پاسخ دهد برنده دورهمی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید