Scythe | سایث : سالهای خاکستری | شکل گیری دنیای سایث

سایث: سالهای خاکستری
قسمت اول – شکل گیری دنیای سایث
دنیای بازی رومیزی «سایث» (به معنای داس) در تاریخ موازی دهه ۱۹۲۰ اروپا جریان دارد. در عصر کشاورزی و جنگ، عصر قلبهای شکسته و چرخ دندههای زنگ زده، عصر اختراعات و شجاعتها و عصر رهبران شکست خوردهای که به دنبال بازپس گیری افتخارات گذشتهشان هستند. بازیکنان در نقش این رهبران، تلاش میکنند تا قدرت از دست رفتهشان را در اروپای شرقی با فتح سرزمینهای تازه، به خدمت گیری سربازان جوان، درو کردن منابع زمینها، ساختِ سازهها و فعال کردن رباتهای غولاسا به دست آورند.
این بازی، که توسط جیمی استگمایر از موسسین استونمایر گیمز طراحی و تولید شده، یکی از موفقترین بردگیمهای حمایت شده در سایت کیکاستارتر نیز هست. در دو بخش اول این سری مطالب، نگاهی خواهیم داشت به دنیای خشن ولی زیبای سایث، خلق شده توسط ژاکوب روزالسکی، هنرمند و تصویرساز لهستانی.
ژاکوب روزالسکی، هنرمندی که از سردسیر آمد
روزالسکی این دنیا را ابتدا در سال ۲۰۱۴ در مجموعهای شخصی با عنوان «۱۹۲۰+» تصویر کرد. قصد او برای این مجموعه، ترکیب واقعیات تاریخی با ایدهها، المانها و دیدگاه شخصی خودش بود. جزییات و دید روزالسکی در این دنیا با تجهیزات و لباسها و تصویر غالب تاریخی از آن دوره ترکیب شده است، تا تصویری آشنا برای ما بسازد که به روش او برای ما تعریف میشود. در این فضای شبه شخصی، روزالسکی تمام علایقش را درهم میآمیزد: طبیعت سرد و خشن، حیوانات وحشی، منظرههای بیافق، تاریخ موازی، زمستان بیپایان و صد البته مِکها و رباتها!

علاقه زیاد روزالسکی به تاریخ سالهای۱۹۰۰-۱۹۲۰ اروپا، باعث شد تا او تلاش ویژهای برای ساخت یک دنیا و تاریخ موازی بر اساس آن داشته باشد. ایده اصلی پروژه برای روزالسکی نوعی جنگ لهستانی-بولشویکی بود که در سالهای ۱۹۲۰ رخ میداد. دنیایی که کشاورزان و کارگران آن چونان نقاشیهای طبیعتگرا و فیگوراتیو، به آرامی مشغول کار و گذران زندگی روزمره خودشان هستند، در حالیکه در پسزمینه مِکها و رباتهای دیزلی و سربازان مشغول نظارت و سرکشی روزانهشان هستند. چنین ترکیب دفرمهای از واقعیت، دنیای روزالسکی را بدل به دنیایی فراواقعی با عناصری تاریخی و چشمگیر کرده است.

پروژه «۱۹۲۰+» به فاصله کوتاهی پس از قرارگیری روی اینترنت مورد استقبال قرار گرفت و پیشنهاداتی در راستای تبدیل و استفاده از آن دنیا در مدیاهای دیگر به وی داده شد. یکی از این پیشنهادات از طرف جیمی استگمایر بود مبنی بر طراحی و تولید بُردگیمی بر اساس این دنیای خلق شده توسط روزالسکی، که منجر به شکلگیری بُردگیم «سایث» شد.
نگاهی به دنیای سایث
دنیای «سایث» در زمانی در اوائل قرن بیستم و در نسخهای کمی تغییر یافته از واقعیت تاریخی اروپای آن زمان میگذرد. در زمان جدال بین سنت و صنعت، و در دنیایی که هنوز مملو بود از ناشناختهها و اسرار. و انسانی که مجذوب و مسحور موتورهای بخار و ادوات و ماشینهای فلزی بود و بزرگترین تلاشش دست یابی به ماشینهای عظیمالجثه و خودرو.

در این تاریخ خیالی، و در سال ۱۹۰۵، فرستادهای از سمت کارخانهای سری به مدیریت نیکولا تسلا، اولین مدل ربات تمام اتوماتیک خود را به امپراتوری ساکسونی پیشکش کرد. پیشکشی که سرنوشت بشریت را برای همیشه تغییر داد و موجی از رقابت و برتری جویی بین ممالک اروپایی بر مبنای ساخت مکهایی بزرگتر و قدرتمندتر ایجاد کرد. سفارشات ساخت رباتها به «کارخانه» روز به روز فزونی میگرفت. رقابتی که منجر به روشن شدن آتش جنگ اول جهانی در ۱۹۱۴ و ویرانی و کشتار صدها هزار نفر در اروپا شد. جنگ، فرصت و آزمایشگاهی بینظیر بود برای مهندسان و ژنرالها تا ماشینآلات جنگی جدید، تاکتیکها و ابزارهای کشتارشان را بیازمایند. بعد از پایان جنگ، تسلای مغموم از ویرانی، کارخانه را تعطیل کرده و علاقمندی جدیدی برای خود برمیگزیند: الکتریسیته!

حال ما در سال ۱۹۲۰ به سر میبریم. اروپا در وضعیت صلحی بسیار شکننده قرار دارد. شایعات حاکی از حضور ماشینهای غیرعادی و غولپیکر در اطراف «کارخانه» است. ممالک در کمین نشسته شرق اروپا، از شاهنشاهی نوردیک و جمهوری پولانیا گرفته تا اتحاد روسیه و امپراتوری ساکسونی، رهبران افسانهای خود را به سمت کارخانه گسیل میدارند تا با تقویت تکنولوژی خود بتوانند به میل بیپایان خود به قلمروگیری ادامه دهند. و اینگونه است که نبرد رهبران در دنیای سایث آغاز میشود…





