Beyond Baker Street

Beyond Baker Street | فراتر از شرلوک هولمز
زمانی که ناممکنها رو حذف کنی، هر آن چیز که باقی ماند، هر چقدر هم نامحتمل، میبایست حقیقت داشته باشد.
«شرلوک هولمز»
هر سال نزدیکای سال نوی میلادی، نیش نگارنده تا بناگوش باز میشه. چرا که مینی سریال «شرلوک» رو قراره ببینیم. ولی هنوز شروع نشده تموم میشه و ما رو تو خماری میذاره. اینه که برای خالی نبودن عریضه میریم سراغ سریال Elementary. اون که تموم شد، نوبت سریالهای زیرخاکی میرسه مثلاً Шерлок Холмс! این یکی یه اقتباس روسی از شرلوک هولمز بود و نکتش اینجاست که روس جماعت «ه» رو «خ» تلفظ میکنن و خلاصه میشه «شرلوک خولمز»! اینا هم تموم میشن و ما همچنان تشنهی داستانهای شرلوک. اینجاست که میریم سراغ اقتباسهای رادیویی هولمز و در نهایت نوبت میرسه به ترجمههای چهارجلدی زنده یاد کریم امامی و… سال جدید میلادی، روز از نو روزی از نو.

داستانهای شرلوک هولمز خوراک بازیهای معمایی و ماجراجویی بوده و هست، حالا چه ویدیوگیم، چه بردگیم. بازی «فراتر از خیابان بیکر» – اگه نمیدونستید خیابان بیکرِ لندن در داستانها محل اقامت شرلوک هولمزه – یه بازی همکاریه برای 2 الی 4 نفر که سرجمع نیم ساعت طول میکشه. در این بازی ما با کمک هم سعی میکنیم معمای یک قتل رو پیش از شرلوک حل کنیم. حالا یا همه با هم برندهی بازی میشیم یا همه با هم به شرلوک هولمز میبازیم. مثل باقی بازیهای سبک همکاری (کوآپ) تنها یک راه برای برد، و راههای نسبتاً زیادی برای باخت وجود داره.

قبل از این که بازی رو با هم مرور کنیم یه نکته رو باید بدونین: شما هیچگاه تا وقتی که یک کارت رو بازی نکردین، کارتهای دستتون رو نمیتونید ببینید. در واقع شما کارتهای همبازیهاتون رو میبینید نه کارتهای خودتون رو. میدونم، اگه دفعه اولتون هستش که با این مکانیسم روبرو میشید، خیلی عجیب به نظر میاد ولی برای دوستانی که پیش از این «هانابی» بازی کردن کاملاً آشناست.

جریان بازی
هر کدوم از بازیکنا تو نوبتشون یکی از پنج کار زیر رو میتونن انجام بدن:
1) دستیاری: به یکی دیگه از بازیکنا دربارهی کارتهای توی دستش – که از این به بعد بهشون میگیم کارت مدرک – اطلاعات بدین. این اطلاعات میتونه عدد یا رنگ کارت باشه. مثلاً اگه طرف سه کارت با عدد 2 توی دستش داره، شما باید به کارتها اشاره کنید و بگید اینا کارتهای عدد 2 هستن. دقت کنید که باید به هر سه کارت اشاره کنید و نمیتونید فقط یکی یا دو تا از کارتها رو نشون بدید. پس از این که راهنمایی کردید، شرلوک یک خانه به جلو حرکت میکنه و به عدد صفر نزدیک میشه. (۱) در تصویر بالا.
2) تحقیق: یکی از کارتهای مدرکِ در دستتون رو روی یکی از سه دسته کارت مدارک بازی کنین (۶). کارتی که بازی میکنید باید با کارت سرنخ (۴) همرنگ باشه. شما دنبال این هستین که با جمع اعداد روی کارتهای مدرک به عدد کارت سرنخ برسین. مثلاً در تصویر بالا کارت مظنون (کلنل سباستین موران) رنگ قهوهای و عدد 13 داره. و تا به حال ما 5 واحد کارت قهوهای بازی کردیم (8 واحد دیگه باید بازی کنیم)
3) اثبات: اگه مجموع اعداد کارتهای مدرک بازی شده با عدد روی کارت سرنخ یکسان باشه، شما میتونید سرنخ رو اثبات کنید. برای این کار کافیه «نشانگر اثبات» رو روی کارت سرنخ بذارید. در تصویر بالا انگیزه قتل (کارت بنفش با عدد 9) اثبات شده. پس از اثبات شرلوک یک خانه به عقب حرکت میکنه.
4) حذف: یکی از کارتهای مدرک رو از دستتون در بخش «ناممکن» صفحه بازی میکنید (۵). در واقع شما یکی از مدارک رو حذف کردین. حالا «نشانگر تحقیق» رو به اندازه عدد کارت بازی شده جلو ببرید (۲).
5) تعقیب: یکی از کارتهای سرنخ رو «حذف» کنید. (بفرستید به بخش «ناممکن»). حالا کارت سرنخ بعدی رو میشه.

پایان بازی
شما تنها در صورتی برنده میشید که اولا «نشانگر تحقیق» به عدد 20 رسیده باشه و ثانیاً هر سه سرنخ (مظنون، انگیزه و فرصت مناسب) اثبات شده باشند.
و شما در هر یک از چهار حالت زیر میبازید:
1) هولمز به عدد صفر برسه: فرصت شما برای برای حل کردن معمای قتل به پایان رسیده و شرلوک هولمز معما رو پیش از شما حل کرده.
2) «نشانگر تحقیق» از عدد بیست عبور کنه.
3) آخرین کارت سرنخِ یکی از سه بخش (مظنون، انگیزه و فرصت) به هر دلیلی بسوزه.
4) سومین سرنخ اثبات بشه ولی «نشانگر تحقیق» به عدد بیست نرسیده باشه.

شخصیتها
علاوه بر تمام چیزایی که گفتیم هجده کارت شخصیت هم وجود داره که ممکنه بازی رو سختتر یا آسونتر کنه. این رو از روی تعداد پیپهای زیر هر کارت شخصیت میتونیم بفهمیم. هر چه تعداد پیپها بیشتر، قابلیتهای شخصیت هم بهتر. مثلا با یه شخصیت میتونید در نوبتتون دو بار دیگران رو راهنمایی کنید ولی هولمز تنها یک خانه به جلو حرکت کنه. از طرفی یه شخصیت دیگه هست که اصلاً نمیتونه دیگران رو در مورد رنگِ کارتهای قرمز راهنمایی کنه.

مسئله نهایی
قبل هر چیز اگه از طرفداران پر و پا قرص شرلوک هولمز هستید، شک نکنید، حتماً بازی رو امتحان کنید. طراحان بازی سعی کردن تا با تصویر سازی و متنهای نوشته شده روی کارتهای سرنخ، فضای داستانی شرلوک هولمز رو بازآفرینی کنن.
اگه هانابی رو بازی کردین و دوست دارید، بازم بهتون پیشنهاد میکنم که بازی رو امتحان کنید، چرا که تنوع کارتهای شخصیت باعث میشه هر بار که بازی میکنید یه تجربه جدید داشته باشید ولو این که چندین و چند بار با همون گروه همیشگی بازی کنید.
بازم اگه هانابی رو بازی کردید ولی همیشه در این فکر بودید که ای کاش کمی تِم (موضوع) جذابتری داشت و یا بهتره بگم اصلا تم داشت و این حس رو به آدم نمیداد که تم آتش بازی رو با آب دهان! به بازی چسبوندن… خوب «فراتر ار خیابان بیکر» رو بازی کنید دیگه!
و در نهایت اگه فاز شرلوک هولمز ندارین!، هانابی هم بازی نکردین، ولی به بازیهایی که منطق و استنتاج منطقی توش نقش تعیین کنندهای داره علاقه دارین، این بازی رو امتحان کنید که چیزی از دست نمیدین.