در این مقاله بردگیم Rising Sun را معرفی میکنیم که یکی از بازیهایی است که اخیرا محبوب شده و محصولی است از تیم طراحی و توسعهی Blood Rage !
اگر وارگیم باز باشید، حتما نام بازی رومیزی Rising Sun به گوش شما خورده است. بازی دیگری از اریک لنگ Eric Lang ، و شرکت CMON (Cool Mini or Not) که در کمپین کیکاستارتر توانست خوش بدرخشد و به جز نسخههای کیکاستارتری، نسخهی فروش عمده آن هم به بازار آمد. باز هم یک بازی با کلی مینیاتور جذاب (از اسم شرکت تولید کننده هم پیداست: یا مینیاتورهای جذاب یا اصلا هیچی!) و با تم نبرد و دیپلماسی در ژاپن فئودال. پس با ما همراه باشید تا ببینیم چطور میشود در هیاهوی نبرد و سیاست بازی و نیرنگ و خیانت، بر ژاپن سیطره پیدا کرد!
داستان بازی
وضعیت ژاپن وخیم شدهاست. حاکمان این سرزمین با بی کفایتی خود موجب خشم خدایان شدهاند. حال خدایان ظهور کردهاند تا وضعیت ژاپن را سامان ببخشند و حکمرانی آن را به بهترین خاندان بسپارند. خاندانها یکسال فرصت دارند تا لیاقت و شایستگی خود را به خدایان نشان دهند و در پایان سال، وقتی که زمستان رسید و برف همه جا را سفیدپوش کرد، شایستهترین خاندان، مورد لطف خدایان قرار خواهد گرفت و حکمرانی ژاپن به آن واگذار خواهد شد و بار دیگر خدایان از نظرها پنهان خواهند شد تا زمانی که آن خاندان هم گند بزند!!
هدف بازی
هدف بازی کسب بیشترین امتیاز است. امتیازات از طرق مختلفی قابل حصول است، اما عمده امتیازات بازی از راه مبارزه و برتری در استانهای مختلف به دست میآید که در یک جدول مشخص شده است. به عنوان مثال اگر تا پایان بازی ۳ یا ۴ استان مختلف را فتح کنید، ۱۰ امتیاز، اگر ۵ یا ۶ استان مختلف را فتح کنید ۲۰ امتیاز و اگر بیشتر از ۶ استان مختلف را فتح کنید، ۳۰ امتیاز در پایان بازی خواهید گرفت. همچنین هر استانی که فتح میکنید، بسته به فصلی که در آن مبارزه رخ داده، ۱ (بهار)، ۲ (تابستان) یا ۳ (پاییز) امتیاز دریافت خواهید کرد. امتیازات دیگر بازی، از طریق خودکشی نیروها در مبارزه، یا سرودن شعر حماسی برای کشتهشدگان جنگ و خریدن کارتهای مختلف و انجام عملیات مرتبط به آن کارتها، یا اجرای فرمان جمعآوری محصول و دارا بودن بیشترین نیرو در استانهایی است که محصول آنها امتیاز است.
مکانیزم بازی
صفحهی بازی، یک نقشهی بسیار بزرگ است که در آن استانهای مختلف ژاپن به تصویر کشیده شده است. هر استان با تعدادی استان همجوار و همسایه است و با برخی از طریق راه دریایی ارتباط دارد که باز هم مجاور یکدیگر در نظر گرفته میشوند.
هر خاندان دارای تعدادی مهره است، یک رئیس خاندان (Daimyo) که با پایهی مشکی رنگ مشخص میشود، سه عدد زاهد (Shinto) که دارای پایههای سفید رنگ هستند و هم قادر به مبارزه و هم قادر به پرستش خدایان هستند و شش عدد نیروی مبارز (Bushi) که فقط قادر به مبارزه هستند. رئیس خاندان دارای این قابلیت است که نه میتوان آن را گروگان گرفت و نه میتوان در زمان خیانت آن را با مهرهی دیگری عوض کرد.
در ابتدای بازی هر بازیکن رئیس خاندان و یک نیروی مبارز خود را در استان همرنگ مهرههایش قرار میدهد. همچنین هر بازیکن یک قلعه در این استان میگذارد.
همچنین ۴ تایل مربوط به خدایان به صورت تصادفی کشیده میشوند و در معابد قرار میگیرند. هر یک از خدایان پاداش خاصی به پرستش کنندهی برتر خود خواهد داد. پرستش خدایان از طریق قرار دادن زاهد در آن معابد امکانپذیر است.
بازی در ۳ فصل بهار، تابستان و پاییز برگزار میشود و زمانی که فصل زمستان برسد، امتیاز شماری انجام خواهد شد.
هر فصل از ۳ فاز تشکیل شده است.
فاز یک؛ مراسم چای
در ابتدای هر فصل، بازیکنان به عنوان رهبران خاندانها، دور هم جمع میشوند و چای مینوشند و برای خود متحدی دست و پا میکنند. در این فاز، بازیکنان میتوانند شرایط و برنامههای خود را برای بازیکنان دیگر شرح دهند و یا قول و قرارهایی با آنها بگذارند تا با یکدیگر متحد شوند. مثلا شما میتوانید به بازیکن دیگری قول بدهید که اگر با هم متحد شوید به فلان استان حمله نمیکنید یا فلان استان را برای آنها خالی میکنید. البته هیچ کدام از این قول و قرارها اجباری برای شما ایجاد نمیکنند و کاملا میتوانید با سیاست رفتار کنید و بعدا که خرتان از پل گذشت، زیر قول و قرار بزنید. البته اثر این کار شما این است که در مراسم چای بعدی، کسی روی حرف شما حساب باز نکند!
آیا این اتحاد یک فصل کامل دوام خواهد داشت؟
وقتی که بازیکنان متحد خود را شناختند، این فاز به پایان میرسد. برای نشان دادن اتحاد دو خاندان، توکنهای اتحاد آن دو خاندان به یکدیگر متصل میشوند. ممکن است در این مرحله کسی مایل به اتحاد نباشد و یا متحدی پیدا نکند. امتیاز داشتن متحد این است که هر کدام از دستورات موجود در بازی، دارای یک قسمت مخصوص متحدین است که بازیکنانی که در یک اتحاد باشند از آن سود خواهند برد. همچنین دارا بودن متحد، باعث میشود حداقل خیال شما از اینکه در این فصل با آنها سر جنگ ندارید راحت باشد.
در ابتدای هر فصل اتحادهای فصل قبل شکسته خواهند شد (اگر قبل از پایان فصل شکسته نشده باشند!) و ممکن است کسی که در فصل قبل متحد شما بود، اکنون دشمن درجه یک شما باشد.
فاز دستورات سیاسی
فاز دو؛ دستورات سیاسی
در این مرحله، بازیکنان باید فرامین سیاسی خود را انتخاب و اجرا کنند. بازیکنان به ترتیبی که در افتخار شمار دارند، دور میز مینشینند و هر بازیکن در نوبت خود ۴ کارت فرمان سیاسی را از بالای دسته کارتهای فرمان برمیدارد و یکی را انتخاب کرده و اجرا میکند و ۳ عدد بعدی را به بالای دسته بازمیگرداند. این فرمان برای تمام بازیکنان اجرا خواهد شد اما دارای یک قسمت است، که فقط برای خود بازیکن و متحد او اجرا خواهد شد.
فرامین موجود در بازی عبارتند از:
Marshal: حرکت دادن نیرو ها به استانهای مجاور، و امکان ساخت قلعه با پرداخت ۳ سکه برای بازیکن فعلی و متحد او
Recruit: استخدام یک فیگور جدید در هر کدام از قلعههای هر بازیکن، بازیکن فعلی و متحد او یک فیگور بیشتر جذب میکنند. اگر فیگوری که استخدام میکنید زاهد باشد، میتوانید به جای نقشه آن را به یکی از معابد بفرستید.
Train: خرید کارت، بازیکن فعلی و متحد او از تخفیف یک سکهای بهرهمند میشوند
Harvest: برداشت محصول، هر استان دارای محصولات متنوعی است که شامل امتیاز، سکه و سامورایی است، با انجام این فرمان، تمام بازیکنان یک سکه دریافت میکنند، سپس فقط بازیکن فعلی و متحد او، محصول هر استانی که در آن دارای بیشترین نیرو باشند را دریافت میکنند.
Betray: خیانت! بازیکنی که این فرمان را اجرا کند، در صورتی که در یک اتحاد باشد، آن اتحاد از هم میپاشد و آن بازیکن یک واحد افتخار از دست میدهد. همچنین این بازیکن میتواند دو فیگور متعلق به دو بازیکن مختلف را با فیگورهای متناظر از فیگورهای خودش جابجا کند، اما این فیگورها نباید زاهدهای موجود در معابد یا رئیس خاندان باشند.
در هر فصل، ۷ فرمان اجرا خواهد شد که بعد از فرمان سوم، پنجم و هفتم، فاز خدایان اجرا خواهد شد. در این فاز، به ترتیب از سمت چپ به راست، وضعیت معابد بررسی میشود و هر بازیکنی که بیشترین پرستش کننده را در آن معبد داشته باشد از امتیاز آن معبد استفاده خواهد کرد.
فاز دستورات سیاسی
فاز سه؛ نبرد
در ابتدای هر فصل، تایلهای مربوط به استان ها بُر میخورند و تعداد مشخصی از آنها (با توجه به تعداد بازیکنان)، به صورت تصادفی انتخاب شده و در مکانهای ۱، ۲ و …. استانهای نبرد قرار میگیرند. استانی که تایل آن در مکان ۱ قرار گرفته باشد، اولین استانی است که در انتهای فصل، نبرد در آن رخ خواهد داد و به همین ترتیب دومین استان و … مشخص خواهند شد.
با شروع فاز نبرد، اگر بازیکنی کارتی خریداری کرده که در شروع نبرد به او قابلیتی میدهد، آن را اجرا میکند. سپس با شروع از استان اول در صف نبرد، نتیجهی نبرد در هر استان مشخص خواهد شد. بازیکنان در این فاز، باید صفحهی بازیکن خود را پشت و رو کنند تا به سمت امتیازهای نبرد قرار بگیرد و آن را در پشت محافظ خود پنهان کنند. هر بازیکن تعداد سکهها و توکن سامورایی خود را قبل از نبرد اعلام میکند.
نتیجهی نبرد به این ترتیب مشخص خواهد شد:
- اگر در یک استان فقط نیروهای یک خاندان باشند، نبردی رخ نمیدهد و تایل آن استان به آن بازیکن داده میشود.
- اگر در یک استان فقط نیروهای دو خاندان متحد قرار داشته باشند، نبردی رخ نخواهد داد، اما تایل آن استان یه خاندانی داده خواهد شد که بیشترین نیرو را در آن استان داشته باشد. اگر نیروها برابر بود، کسی که افتخار بیشتری داشته باشد، برنده است.
- اگر در یک استان نیروهای حداقل دو خاندان غیر متحد باشند، نبرد رخ خواهد داد و تمام بازیکنانی که در آن استان نیرو دارند در آن نبرد شرکت میکنند. برندهی نبرد کسی است که در پایان نبرد و قبل از سرودن شعر حماسی برای آن نبرد، بیشترین نیرو را در استان داشته باشد.
هیولاهای مینیاتوری / اکشن فیگورها
فاز سه؛ نبرد
در ابتدای هر فصل، تایلهای مربوط به استان ها بُر میخورند و تعداد مشخصی از آنها (با توجه به تعداد بازیکنان)، به صورت تصادفی انتخاب شده و در مکانهای ۱، ۲ و …. استانهای نبرد قرار میگیرند. استانی که تایل آن در مکان ۱ قرار گرفته باشد، اولین استانی است که در انتهای فصل، نبرد در آن رخ خواهد داد و به همین ترتیب دومین استان و … مشخص خواهند شد.
با شروع فاز نبرد، اگر بازیکنی کارتی خریداری کرده که در شروع نبرد به او قابلیتی میدهد، آن را اجرا میکند. سپس با شروع از استان اول در صف نبرد، نتیجهی نبرد در هر استان مشخص خواهد شد. بازیکنان در این فاز، باید صفحهی بازیکن خود را پشت و رو کنند تا به سمت امتیازهای نبرد قرار بگیرد و آن را در پشت محافظ خود پنهان کنند. هر بازیکن تعداد سکهها و توکن سامورایی خود را قبل از نبرد اعلام میکند.
نتیجهی نبرد به این ترتیب مشخص خواهد شد:
- اگر در یک استان فقط نیروهای یک خاندان باشند، نبردی رخ نمیدهد و تایل آن استان به آن بازیکن داده میشود.
- اگر در یک استان فقط نیروهای دو خاندان متحد قرار داشته باشند، نبردی رخ نخواهد داد، اما تایل آن استان یه خاندانی داده خواهد شد که بیشترین نیرو را در آن استان داشته باشد. اگر نیروها برابر بود، کسی که افتخار بیشتری داشته باشد، برنده است.
- اگر در یک استان نیروهای حداقل دو خاندان غیر متحد باشند، نبرد رخ خواهد داد و تمام بازیکنانی که در آن استان نیرو دارند در آن نبرد شرکت میکنند. برندهی نبرد کسی است که در پایان نبرد و قبل از سرودن شعر حماسی برای آن نبرد، بیشترین نیرو را در استان داشته باشد.
نحوهی انجام نبرد
در این بازی، از یک سیستم نبرد جالب بر مبنای مزایده استفاده شده است. هر بازیکن در شروع نبرد، میتواند با استفاده از سکههای خود و به صورت مخفیانه، بر روی هر کدام از ۴ امتیاز نبرد موجود مقداری سکه قرار دهد. وقتی که تمام بازیکنان این کار را کردند، همه با هم رو میکنند و هر بازیکنی که سکه بیشتری در هر امتیاز نبرد قرار داده باشد، از آن امتیاز استفاده میکند.
فاز جنگ
امتیازات نبرد عبارتند از:
- خودکشی قهرمانانه (Seppuku): یا همان هاراکیری، که یک نوع خودکشی است که در آن شخص شمشیر سامورایی خود را در شکم مبارک فرو میکند و خودکشی میکند. به عبارتی کشته شدن به این شکل بهتر از کشته شدن به دست دشمن است. اگر بازیکنی در این امتیاز نبرد مزایده را ببرد، میتواند تمام نیروهای خودش در آن استان را بکشد و به ازای هر کدام یک امتیاز و یک واحد افتخار کسب کند. البته ممکن است شما برندهی این مزایده شوید ولی فقط به این دلیل که دیگران را از آن محروم کنید و نیروی خودتان را نکشید.
- گروگانگیری : بازیکنی که در این امتیاز مزایده را ببرد، میتواند یکی از فیگورهای بازیکنان حاضر در نبرد را که رئیس خاندان نباشد به عنوان گروگان از استان خارج کند و پیش خودش نگه دارد. همچنین از آن بازیکن یک امتیاز کم شده و به امتیاز بازیکن گروگانگیر اضافه میشود. مهرههای گروگان گرفته شده در شروع فصل بعد به خاندان آنها پس داده میشود و یک سکه برای بازیکن به همراه دارد.
- استخدام سامورایی: بازیکنی که این امتیاز نبرد را در مزایده ببرد، میتواند توکنهای سامورایی خود را به جمع نیروهایش اضافه کند. بازیکن خاندان KOI در ابتدای فاز نبرد تمام توکنهای سامورایی خودش را به سکه تبدیل میکند، و در نبرد هر سکهای که استفاده نکرده باشد، سامورایی در نظر گرفته میشود.
در این مرحله، بازیکنی که بیشترین نیرو را در آن استان داشته باشد، برنده است و فیگورهای بقیه بازیکنان کشته خواهند شد و از استان خارج میشوند.
- شعر حماسی: بازیکنی که این امتیاز نبرد را ببرد، به ازای هر فیگور کشته شده در نبرد، چه از طریق خودکشی و چه کشته شدن در نبرد، یک امتیاز کسب میکند.
پس از پایان نبرد، بازیکنان بازنده تمام سکههایی که استفاده کردهاند را از بازی خارج میکنند، اما سکههای استفاده شده توسط فرد برنده، بین خاندانهای بازنده، به صورت مساوی تقسیم خواهد شد. اگر سکهای اضافه ماند، شخص برنده تصمیم میگیرد به کدام خاندان بدهد. به این ترتیب شما میتوانید با شرکت در یک سری نبرد و بازنده شدن، سکه به دست بیاورید و در نبردهای اصلی خود استفاده کنید. در اینجاست که ترتیب استانها در فاز نبرد مهم خواهد بود.
کارت های بازی رایزینگ سان
کارتها
کارتهایی که بازیکنان میتوانند خریداری کنند در چند دسته تقسیم میشوند.
- کارتهای نبرد: این کارتها قرمز رنگ بوده و در ابتدای فاز نبرد منابع و امتیازاتی را برای بازیکن به همراه خواهند داشت.
- کارتهای غولها: این کارتها قهوهای رنگ هستند و هر کدام مربوط به یکی از فیگورهای بزرگ غول هستند که بازیکن با خرید آنها، غول مربوطه را دریافت میکند و تا انتهای بازی میتواند از آن به عنوان یک نیرو استفاده کند. هر غول قابلیت خاصی داراست.
- کارت تقوا: این کارتها آبی رنگ هستند و شرایطی را مشخص میکنند که در آن شرایط شما امتیازاتی را دریافت خواهید کرد.
- کارت ارتقا: این کارتها سبز رنگ هستند و قابلیت خاصی به فیگورها یا خاندان شما خواهند داد.
- کارت امتیاز زمستانی: این کارتها آبی کمرنگ هستند و در انتهای بازی امتیازاتی را بر اساس شرایط مطرح شده در کارت، برای بازیکنان خواهند داشت.
قبایل رایزینگ سان
خاندانها
در بازی اصلی، ۵ خاندان وجود دارد که در بستههای افزونه تعداد آنها ممکن است به ۸ خاندان هم برسد! اما بازی در بستهی اصلی ۵ نفره و با افزونه، ۶ نفره خواهد بود. هر خاندان قابلیت خاصی داراست که آنها را در برخی زمینهها قدرتمند و در برخی دیگر ضعیف میکند و همین نقاط ضعف و قدرت است که خاندانها را از هم متمایز میکند و ضرورت اتحاد بستن با خاندانهایی که ضعفهای شما را بپوشانند را بیشتر میکند.
خاندان KOI: موجهای در جریان! این خاندان، بیشتر از هر خاندان دیگری میتواند سامورایی استخدام کند. در واقع در زمان نبرد، هر سکهای که این خاندان استفاده نکند، به عنوان سامورایی در نظر گرفته خواهد شد.
Rising Sun Koi Clan
خاندان Bonsai : آزادمنشان مقدس! همیشه در حال رشد و همیشه سبز، این خاندان همه چیز را به قیمت یک سکه میخرد، حتی اگر قیمت آن ۴ سکه باشد.
Rising Sun Bonsai Clan
خاندان Dragonfly: سبک بالان! این خاندان قادر است نیروهای خود را به هر جای نقشه ببرد و یا در زمان استخدام نیرو، در هر استانی نیروهای خود را قرار دهد. در حالی که سایر خاندانها فقط قادر به استخدام نیرو در استانی هستند که دارای قلعه در آن باشند، و برای حرکت دادن نیروها فقط میتوانند آنها را به استانهای مجاور ببرند.
Rising Sun Dragonfly Clan
خاندان Turtle: پوستهی ابدی! قلعههای این خاندان بر روی لاک یک لاکپشت بزرگ قرار گرفتهاند، و به همین دلیل توانایی جابجایی دارند و به عنوان یک نیرو در نظر گرفته میشوند. در حالی که قلعههای سایر خاندانها ایستا و ساکن هستند و هیچ نیرویی ندارند.
Rising Sun Turtle Clan
خاندان Lotus: دیکتهکنندگان جریان! این خاندان قادر است هر فرمانی را مستقل از فرمانهایی که به دستش میرسد اجرا کند، در حالی که بقیهی خاندانها موظف هستند از ۴ فرمانی که به دست آنها میرسد یکی را انتخاب و اجرا کنند.
Rising Sun Lotus Clan
تجربهی بازی
این بازی فقط یک وارگیم نیست، بازی سیاست و مذاکره، خیانت و نارو زدن و ساخت موتور امتیازگیری است. همیشه لازم نیست در نبردها پیروز شوید، و اصلا منطقی هم نیست که در تمام نبردها بتوانید پیروز شوید، چون منابع شما محدود است. گاهی میتوانید با شرکت در یک نبرد و انجام خودکشی امتیاز و افتخار کسب کنید. در کل بازی به جز فاز نبرد، بازیکنان میتوانند به یکدیگر زیرمیزی بدهند و سبیل یکدیگر را چرب کنند. مثلا اگر بازیکنی میخواهد یک زاهد در معبدی بگذارد که شما در آن نیرو دارید، میتوانید به او پیشنهاد سکه بدهید تا زاهد خود را در جای دیگری بگذارد، و یا در هنگام انجام عملیات Marshal، با بازیکنان زد و بند کنید تا وارد حریم شما نشوند. دارا بودن مهارت مذاکره و متقاعد کردن بقیه یکی از مهمترین مهارتهای مورد نیاز در این بازی است. اینکه بتوانید بقیه را با خود همراه کنید تا کاری که به نفع شماست انجام دهند.
نارو زدن و خیانت، بخش مهم دیگری از این بازی را تشکیل میدهد. شکستن قول و قرار، خیانت کردن و نارو زدن به بقیه، حسی از دنیای واقعی سیاست را به شما القا میکند. گاهی حتی از خودتان بدتان میآید و از اینکه میبینید گاهی چقدر خبیث میشوید تعجب میکنید.
سرتاسر بازی حاوی لحظات پر هیجان و پر استرس است. اینکه چه کسی نیرویش را به مصاف شما میآورد، چه کسی چه عملیاتی بازی میکند، چه کارتی میخرد و … همه باعث میشود در کل بازی حواس شما به کارهای بقیه افراد باشد.
Rising Sun Stronghold
فاز نبرد یکی از بهترین و هیجانانگیز ترین بخشهای بازی است. سیستم مزایده، نیازمند هوشمندی خاصی است. شما نباید تمام سکههایتان را در یک نبرد خرج کنید، چون در این صورت در نبردهای بعدی حرفی برای گفتن نخواهید داشت. از طرفی سکههای شما در صورت برنده شدن به فرد بازنده داده میشود و او میتواند در نبردهای بعدی از آنها بر ضد شما استفاده کند. همه اینها، در کنار ذهنخوانی و بلوف زدن، لحظات بسیار پر التهابی را برای شما میسازند. حتی کسانی که در جنگ شما حضور ندارند هم کنجکاو هستند بدانند چه میکنید و حتی ممکن است به شما پیشنهاداتی بدهند چون برای آنها هم مهم است که هر بازیکن چقدر سکه استفاده میکند.
غولهای بازی که هرکدام دارای قابلیت منحصر به فردی هستند، یکی از جذابیتهای این بازی به شمار میآیند. ورای ظاهر بسیار زیبا و پر از جزئیات آنها که چشم هر بینندهای را خیره میکند، قابلیتهای جالب آنها میتواند بسیار به شما کمک کند و حتی استراتژی شما را تعیین کند. مثلا اگر غولی را بخرید که در صورت کم بودن افتخار به شما امکانات خاصی بدهد، باید به روشی بازی کنید که افتخار شما از بقیه کمتر بماند. یا مثلا بعضی کارتها در صورتی به شما امتیاز میدهند که نیروهایتان در نبرد کشته شوند. خرید کارتهایی که به شما امکان کمبو زدن بدهند، یکی از نکاتی است که باید به خاطر داشته باشید.
Rising Sun board game
در انتها باید گفت این بازی ترکیب بسیار جذابی از کنترل منطقه، ساخت موتور امتیازگیری، مذاکره، سیاست و ذهنخوانی است. هر قبیله با توجه به قابلیت خود، نیازمند استراتژی خاصی است. کارتهای موجود در بازی در چند دسته تقسیم میشوند که در هر بازی شما از یک دسته استفاده میکنید و هر دسته حال و هوای خاصی به بازی خواهد داد که با دسته کارت دیگر متفاوت است. برخی بازی را سیاسی و تاکتیکی، و برخی تهاجمی و نبردگرا میکنند.
بستههای افزونه زیادی برای این بازی وجود دارد. یک بسته خدایان را به شکل فیگور درآورده و وارد بازی میکند که با وارد شدن هر خدا در یک استان اتفاق خاصی خواهد افتاد. بستهی دیگر تعدادی غول جدید به بازی اضافه میکند. بستهی دیگری که دو خاندان ماه و خورشید (Moon , Sun) را به بازی اضافه خواهد کرد و …
به شدت بازی کردن این بازی را به تمام علاقمندان بردگیم، مخصوصا عاشقان وارگیم و کنترل منطقه (Area Control) پیشنهاد میکنم.