آموزش بازی, بلف زنی, دسته بندی نشده, مافیا, مذاکره ای | گفتگو محور

مافیا

مافیا یک بازی جدی و بسیار فکری،تلفیقی از روانشناسی و دقت تحلیل و موشکافی منطقی و در عین حال فوق العاده هیجان انگیز

مافیا

مجموعه میز و بازی اقدام به برگزاری بازی مافیا بصورت دوره ای مینماید

جهت دریافت اطلاعات بیشتر، ثبت نام و شرکت در این بازی جذاب و گروهی میتوانید از طریق اینستاگرام این مجموعه در جریان زمان برگزاری بازی مافیا در مجموعه میزوبازی قرار بگیرید و یا با تلفن های مندرج در پیج جهت هماهنگی و رزرو تماس حاصل فرمایید

web site : www.mizobazi.com

instagram : www.instagram/mizobazi

Tel : 26130635

اين بازی در بهار سال 1986 توسط يک دانشجوی روانشناسی  دانشگاه مرکزی مسکو به نام ديميتری ديويدف خلق و اجرا شد که از آن برای سرگرمی در خوابگاهای دانشکده بين دانشجويان استفاده ميشد ،
با استقبالی که از اين بازی شد به سرعت اين بازی در کلاس های درس ، راهروها و اردوهای دانشکده و سپس بين ساير موسسات آموزشی و دانشکده های ديگر گسترش يافت.

شب_مافیا

ديميتری ديويدف بعد از فارغ التحصيلی در رشته روانشناسی ، در همان دانشکده روانشناسی دانشگاه مرکزی مسکو مشغول تدريس شد و اين فرصت مناسبی بود که به بسط و توسعه اين بازی بپردازد و در اين فرصت اين بازی برای دانشجويان بورسيه شده در مسکو نيز آموزش داده شد و اين آغازی بود برای جهانی شدن اين بازی

گسترش سريع و محبوبيت فوق العاده اين بازی در بين دانشجويان و خواص باعث شد که حتی يک مجموعه تلويزيونی در کشور ايتاليا به نام ” هشت پا ” ساخته شود که در آن يک کميسر پليس به مبارزه با مافيای سيسيلی ميپردازد.

در سال 1996 برای اولين بار شاهد ظهور صفحات وب در اينترنت از اين بازی توسط سايت مجارستانی mensa بوده ايم.

در سال 1997 شخصی به نام Andrew Plotkin با تغييراتی در اين بازی و شبيه سازی نقش های مافيا و شهروند به گرگينه و روستايی بازی” گرگينه يا werewolf “ را ساخت که دستور العمل اين بازی تا حد بسيار زيادی شبيه بازی ديميتری بود.

Werewolves

بعد ها از بازی werewolf در آمريکا استقبال بيشتر شد، گرگينه ها در اصل افرادی بودند که در روز به صورت روستايی عادی و در شب تبديل به گرگ ميشدند.

در سال 1998 کالينينگراد که مدرسه عالی وزارت امور داخلی روسيه هست يک دوره visual psychodiagnostics به عنوان دوره کمک آموزشی برگزار کرد که بر پايه بازی مافيا بود که هدف از آن توسعه توانايی های دانش آموختگان در استفاده از زبان بدن تا تسلط گفتار و مطالعه بر روی سيگنال های غير شفاهی در غالب بازی و تفريح بود.

در ژانويه سال 1999 يک دانشجوی ديگر از دانشگاه دولتی مسکو به نام alexi trasov  اولين وبسايت رسمی بازی مافيا را تاسيس نمود که alexi از افرادی هست که سهم بسزايی در علمی تر شدن اين بازی و ظهور نقش های جديد در اين بازی شده است.

mafia

بعد ها وبسايت alexi trasov به وبسايت معروف mafiaonline.net تغيير يافت.

در سال 2005 فيلم” گريه گرگ” بر اساس بازی گرگينه که خود بر پايه بازی مافيا است ساخته شد
در سال 2006 فيلم “بازی قتل” بر اساس اين بازی در سينماها اکران شد .

در سال 2010 کتابی به نام” سياره ” توسط edvard aslikyan که شامل قوانين و تاکتيک ها و اصول استراتژی بازی بود منتشر شد.

 edvard aslikyan از زمره افرادی بود که ديدی خاص به اين بازی داشت و معتقد بود بسياری از قسمت های اين بازی دارای استراتژی ها و اصول مشخص شده اي برای برد است.

تمامی اين محبوبيت ها و استقبال عوام و خواص از اين بازی علمی و گروهی موجب شد که بازی مافيا جزو 50 بازی برتر تاريخی و فرهنگی از سال 1800 تا کنون توسط سايت معتبر about.com  معرفی شود،

بازی مافیا متشکل از ۲ تیم می باشد، تیم اقلیت مافیا که از نقش یکدیگر آگاه هستند و تیم اکثریت شهروندان اما نا آگاه از نقشهای یکدیگر

نقشهای بازی به وسیلهٔ مجری (گاد) بازی تقسیم شده و هر بازیکن نقش خاصی دارد که با توجه به نقش خود می باید در بازی حضور پیدا کند

به صورت معمول یک مافیا هم تیمی های خود را میشناسند ولی یک شهروند فقط از شهروند بودن خود آگاه است ولی هیچ آگهی ی نسبت به افراد مافیا ندارد

هدف در این بازی زنده ماندن تا پایان بازی می باشد، ولی این کار با وجود نقشهای مختلف بازی از جمله دان، دکتر، کاراگاه، تک تیر انداز و دیگر نقش ها به راحتی امکان پذیر نمی باشد

بازی در ۲ فاز روز و شب انجام میشود. در طول شب، نقش در های بازی با توجه به نقش خودشون فعالیت لازم را انجام میدهند. در فاز روز تک تک بازیکنان صحبت میکنند، تا با توجه به صحبتهای سایر بازیکنان، اعضای تیم مافیا را شناسایی کنند. در صورت توافق اکثریت بازیکنان در رای گیری، در هر روز بازی یک نفر از در بازی حذف شده، و نقش ایشان از طرف گاد یا مجری بازی اعلام خواهد شد

درصد تقریبی نقش‌های مافیا به کل افراد بهتر است ۳۵% باشد. کارآگاه برای تعداد بیشتر از ۶ نفر و دکتر برای افراد بیشتر از ۸ نفر وارد بازی می‌شوند. نقش پدرخوانده برای ورود به بازی حداقل نیاز به ۳ مافیای دیگر دارد. اسنایپر با حداقل ۱۱ و ساقی با ۱۳ نفر وارد بازی می‌شوند. ناتاشا و کشیش با ۱۵ نفر و فراموسون و تروریست برای بیشتر از ۱۷ نفر به بازی افزوده می‌شوند.

همچنین نقش‌هایی مثل رویین‌تن، بمبرمن، جاسوس، دزد، محافظ، افسونگر، ترور، شیطان و زامبی و نقش‌های سفید مثل کیلر و بی‌طرف و نقش دوگانه دکتر جکیل و آقای هاید به مرور در بازی افزوده شده است که استاندارد مشخصی برای توانایی‌ها و وظایف آنان وجود ندارد.

مافيا

در ابتدای بازی تصمیم گرفته می‌شود:

۱افرادی که از بازی خارج می‌شوند نقش خود را اعلام کنند یا ناشناس بمانند.

۲در بازی وصیت کردن وجود داشته باشد یا خیر.

مرحله اول: تعیین گاد

ابتدا یک شخص که به قوانین بازی کاملا مسلط باشد و توانایی مدیریت بازی را داشته باشد به عنوان گاد بازی انتخاب می شود. این شخص خود بازی نمی کند و فقط مدیریت بازی را بر عهده خواهد داشت و ناظر بر اعمال تمام بازیکنان است. بعد از این که تعداد قابل قبولی بازیکن (حداقل 10 نفر، البته هر چه تعداد بازیکنان بیشتر باشد بازی جذابتر خواهد بود) آمادگی خود را برای بازی اعلام کنند، گاد نقش افراد را تعیین می کند و به آن ها به صورت پیام شخصی اطلاع می دهد. این تعیین نقش هم می تواند به شکل تصادفی (رندوم) باشد هم می تواند با نظر شخصی گاد باشد. به دلیل این که گاد باید مورد اعتماد و مقبولیت عام باشد به صورت کدخدامنشانه از یکی از پیشکسوتان بازی انتخاب می شود.

مرحله دوم: بررسی بازیکنان و اعلام قوانین بازی جاری

 (به دوستان برای بار اول توصیه می شود حتما یک دست به شکل تماشاچی بازی را دنبال کنند)

بعد از آن چون اجرای بعضی از قوانین و نقش هایی که در بازی وجود خواهد داشت به نظر گاد بستگی دارد، گاد بازی، قوانین اختیاری که در این بازی اعمال خواهد شد و تعداد نقش های بازی را اعلام خواهد کرد و سپس به تعیین نقش افراد خواهد پرداخت.

مرحله سوم: تعیین نقش ها

گاد بازی به کسانی که نقشی جز پلیس ساده داشته باشند، نقش آن ها را اطلاع می دهد. بازیکن مربوطه باید به گاد تایید دهد که متوجه نقش خود شده و توانایی بازی در این نقش را دارد. ( درصورتی که توانایی ایفای نقش داده شده را ندارید از گاد درخواست کنید که نقش شما را عوض کند.) در صورتی که از طرف گاد بازی پیامی دریافت نکرده باشید نقش شما پلیس ساده خواهد بود.

گاد بازی نقش کل اعضا گروه مافیا (اعم از دان تروریست مافیاساده) را به دان می دهد و دان بازی بنا به تصمیم خود می تواند یا تمام اعضای گروه را به هم معرفی کند یا فقط خود را به عنوان دان بازی به تک تک اعضا معرفی کرده و خود حلقه ارتباطی گروه مافیا با همدیگر باشد.

مرحله چهارم: فاز روز

در این مرحله، خدا به بازیکنان اعلام می‌کند که چشمان خود را باز کنند و اتفاقات شب گذشته را به اطلاع آنها می‌رساند. اگر کسی توسط مافیا به قتل رسیده باشد، از این امر آگاه می‌شود و بدون گفتن وصیت از محل میدان بازی خارج می‌شود. سپس، بازیکنان می‌توانند با گرفتن نوبت از خدا شروع به صحبت کنند و استدلال خود را دربارهٔ هویت اعضای باقی‌مانده (بر اساس شواهد، رفتار گذشتهٔ آنان و صداهای شبانه) بیان کنند. پس از اتمام صحبت‌ها، خدا برای حذف یکی از اعضای مظنون به عضویت در مافیا، رای گیری می‌کند و به چند نفر از کسانی که بیشترین رای را دارند اجازه صحبت مجدد برای دفاع از خود داده می‌شود. سپس یک بار دیگر بین این افراد رای گیری می‌شود و در نهایت کسی که بیشترین رای مخالف را دارد (تعداد بیشتری از بازیکنان مشکوک به عضویت او در مافیا هستند) از میدان بازی خارج می‌شود. هر کسی فقط حق دادن یک رای را دارد.

لازم به توضیح می‌باشد که فقط اسامی افراد فوت شده بدون مشخص کردن هویت فاش می‌شود و فرد منتخب توسط ناتاشا از صحبت کردن و رای دادن در جریان بازی منع می‌شود.

افرادی که به قتل رسیده‌اند می‌توانند قبل از خروج از بازی آخرین وصیت خود را انجام دهند و می‌توانند هویت خود را حتی به دروغ فاش کنند. سپس، بازیکنان می‌توانند با گرفتن نوبت از خدا شروع به صحبت کنند و استدلال خود را دربارهٔ هویت اعضای باقی‌مانده (بر اساس شواهد موجود، رفتار گذشتهٔ آنان و سروصدای شبانه آنان) بیان کنند.

در صورتی که بازی از روز شروع شود، تمام بازیکنان حاضر در بازی اجازه دارند نوبت گرفته و با استدلال وبحث و مناظره سعی به پیدا کردن نقش های مافیا کنند. (البته معمولا با حضور نقش های بیشتر، بازی از فاز شب شروع می شود.) معمولا در ابتدای روز گاد بازی زمان روز را اعلام می کند اما این یک زمان تقریبی است یعنی می تواند کمتر (زمانی که بازیکنان دیگر تمایلی به صحبت کردن و بحث نداشته باشند) یا بیشتر از زمان تعیین شده باشد(زمانی که گاد احساس کند بازیکنان نیاز به صحبت و مذاکره بیشتری برای استدلال دارند و با این زمان اضافه بازی روند بهتر و جذابتری خواهد داشت). بعد از پایان زمان، گاد بنا به تشخیص خود می تواند زمانی را به موارد زیر اختصاص دهد:

دفاعیه: کسانی که احساس می کنند در رای گیری رای می آوردند فقط اجازه دفاع از خود و آوردن استدلال هایی برای تبرئه خود دارند. در این زمان کسانی که افراد دیگر را متهم کنند متخلف محسوب می شوند.

تک رای: کسانی که احساس می کنند کاملا به مافیا بودن یک نفر مطمئن هستند در این زمان نام این فرد را به عنوان تک رای اعلام می کنند.

کسانی که نیستند: اگر کسی مورد ظن باشد اما شما با احتمال خیلی بالا احساس می کنید دوستان پلیستان در حال اشتباه هستند می توانید در این زمان بگویید که شخص مورد نظر یا حتی خود شما جزو گروه مافیا نیستن.

استدلال: در این زمان بازیکنانی که احساس می کنند نسبت به روند بازی تحلیل خاصی دارند و می توانند به روند بازی کمک کنند بدون متهم کردن افراد می توانند استدلال های خود را از جریان بازی اعلام کنند.
البته توجه به این نکته هم باید داشته باشید که در این زمان ها مافیا هم می توانند با صحبت های خود برای منحرف کردن اذهان عمومی استفاده کنند. دادن این زمان ها به نظر شخصی گاد بستگی دارد و ممکن است گاد هیچ کدام از این زمان ها را در نظر نگیرد. سپس گاد اعلام می کند که زمان رای گیری است. در صورتی که شخصی توسط بیش از نیمی از افراد مظنون شناخته شود به صورت مستقیم از روند بازی حذف شده و نقش آن اعلام می شود. در صورتی که شخصی این تعداد رای را کسب نکند رای گیری بین کسانی که بیشترین رای را دریافت کردند تکرار می شود و برای این کار به این افراد اجازه دفاع داده می شود، رای گیری مجدد فقط بین این افراد برگذار می شود و شما موظف هستید یکی از این افراد را به عنوان رای خود اعلام کنید.

مرحله پنجم: فاز شب

خدا به بازیکنان می‌گوید که «همه بخوابند» که به معنای این است که همه بازیکنان چشمان خود را ببندند و سر خود را پایین بیندازند. سپس، با دستور خدا با عنوان «مافیا بیدار شود»، اعضای مافیا چشمان خود را باز می‌کنند و همدیگر را شناسایی می‌کنند. اعضای مافیا در هر شب، با اتفاق نظر باید یکی از شهروندان را به نوبتی که در شب اول تصمیم گرفته‌اند، به قتل برسانند. این کار باید بدون جلب توجه سایر بازیکنان (که چشمانشان بسته‌است) به طور هماهنگ و همزمان انجام شود و با اشاره انگشت به اطلاع خدا رسانده شود. اگر هماهنگی و نوبت رعایت نشود اعضای مافیا در کشتن شهروندان موفق نخواهند بود. طبیعی است که اعضای مافیا معمولاً کسی را می‌کشند که در پیدا کردن هویت افراد مافیا و قانع کردن بقیه در این زمینه موفق تر از سایرین باشد. حتی ممکن است در مواقع بحرانی، برای اعتبار دادن به حرف‌های دوست مافیای خود یا نقض حرف‌های یک شهروند باهوش، یکی از افراد خودی «مافیا» را بکشند و این گونه خلاقیت هاست که به پیچیدگی بازی می‌افزاید. پس از اتمام کارِ مافیا، خدا به آنها می‌گوید چشمان خود را ببندند (این کار معادل این جمله‌است: «مافیاها بخوابند»). در صورتی که بازی، دکتر، پلیس یا کارآگاه نیز داشته باشد، این افراد نیز به ترتیب به دستور خدا چشمان خود را باز می‌کنند و پس از انجام وظیفه خود مجدداً چشمانشان را می‌بندند.

ترتیب اولویت اعلام اسامی در شب به ترتیب ذیل خواهد بود.

۱پدرخوانده (چون در شب تنها کسی است که قدرت داره و باید نقش خودش رو ایفا کنه دن می‌باشد) ۲- ساقی ۳- اسنایپر ۴- کارآگاه ۵- دکتر ۶- ناتاشا 7- کشیش و در آخر فراماسون

لازم به توضیح می‌باشد که به ترتیب اولویت خدای بازی باید اسامی رو دریافت و اعمال کند.

مرحله ششم: پایان بازی

این تکرار فاز روز و شب تا زمانی ادامه پیدا می کند که یا تمام مافیا ها کشته شده و از بازی حذف شوند و در این صورت پلیس ها یا همان شهروندان به عنوان برنده اعلام می شوند. و در صورتی که تعداد مافیا با تعداد پلیس ها برابر شود تیم مافیا به عنوان برنده اعلام می شود. (چون پلیس‌ها دیگر شانسی در پیروز شدن رای گیری ندارند(

در بازی های تعداد پایین معمولا اگر ۴ نفر در پایان بازی باقی بمانند و از آن ۴ نفر دو نفر مافیا باشند لیدر از شهروندان می خواهد تا باهم دست بدهند که در این صورت اگر دو شهروند با هم دست بدهند شهروندان برنده می شوند و اگر یک شهروند با مافیا دست بدهد مافیا برنده می شود. در کل حالات فوق لیدر نتیجه بازی را اعلام و بازی تمام می شود و دوباره قرعه ریخته می شود.

در صورت وجود نقش‌های سفید (بی‌طرف، کیلر) در بازی، اگر بازی طبق روند فوق تمام شود اما نقش‌های سفید همچنان حذف نشده باقی‌مانده باشند، این نقش‌های سفید هستند که برنده می‌باشند.

کاراگاه  : او یکی از شهروندان است که در شب بعد از اعلام خدا بیدار میشود و یکی را از خدا می پرسد که مافیا است یا نه، اگر بود خدا هم بدون صدا و با اشاره دست یا سر به او جواب می دهد که اگر بود کاراگاه در فاز روز طوری صحبت کند که اتهام و رای ها را به سمت او ببرد تا آن مافیا کشته شود اما نباید این کار را طوری انجام دهد که تابلو شود چون اگر تابلو شود مافیا او را در شب بعد می کشند تا از دستش خلاص شوند

نکته: لیدر در جواب در قبال دن مافیا بودن او را انکار می کند. و دن را شهروند میداند.

حالت هایی که گاد بازی جواب اشتباه به کاراگاه بازی میدهد به قرار زیر است:

  • کاراگاه بازی توسط ساقی بازی مست شود و دزد اسم ساقی رو نداده باشد استعلام کاراگاه در آن شب برعکس میشود و گاد بازی به جای Yes جواب No میدهد و به جای No جواب Yes میدهد.
  • ساقی بازی تررور بازی را مست کرده باشد و دزد بازی اسم ساقی را نداده باشد استعلام کاراگاه اگر تررور باشد گاد بازی جواب No خواهد داد.
  • اسم اول دزد بازی ساقی بازی باشد و اسم دوم کاراگاه باشد حالت 1 و اگر اسم دوم تررور باشد حالت دوم اتفاق می افتد.

دکتر : یکی از شهروندان است که در فاز شب یک نفر را از خطر کشته شدن توسط مافیا نجات می دهد. او بعد از اینکه مافیا یک نفر را کشتند، با اعلام خدا به خدا بیدار شده و اگر حدس بزند مافیا چه کسی را کشته می تواند او را زنده کند

پزشک شب بعد از مافیا بیدار می شود و مانند کارآگاه با اشاره دست یکی از بازیکنان که خواب است را نشان می دهد و بعد می خوابد. اگر مافیا همان شخص را کشته بود آن شخص نجات پیدا می کند. به این شکل که پزشک می خوابد و صبح لیدر اعلام می کند : “طی شبانه روز گذشته یک نفر کشته شده است و پزشک جان آن فرد را نجات داده. اما در غیر این صورت لیدر اعلام میکند : “طی شبانه روز گذشته یک نفر کشته شده” و نام شخصی که شبه گذشته به قتل رسیده رو اعلام می کنه.

ضمنا پزشک می تونه جان خودش رو هم نجات بده.

*اگر ساقی بازی در فاز شب دکتر را مست کند یا دزد بازی اسم اولش ساقی و اسم دومش دکتر باشد دکتر بازی نمیتواند کسی را سیو کند.

*اگر دزد بازی اسم اولش دکتر بازی باشد و ساقی بازی اسم دزد را نداده باشد اسم دوم داده شده توسط دزد سیو می شود ولی اگر دزد بازی توسط ساقی مست شود اسم داده شده توسط دکتر سیو میشود.

تک تیر انداز(اسنایپر)/پلیس بد:   یکی از شهروندان است که در فاز شب می تواند یک نفر را که فکر میکند جزو اعضای مافیاست به قتل برساند. اما باید مراقب باشد یاران خود را نکشد او از هویت هیچ کس باخبر نیست و فقط این قدرت را دارد که اگر از مافیا بودن شخصی مطمئن شد او را بکشد. برای این کار هر شب یا باید به گاد یه اسم بدهد یا اعلام کند که شلیک نمی کند.

(در بازی های بیش از ۱۱ نفر) مانند کار آگاه و پزشک شب بیدار می شود و در صورت اطمینان یک بازیکن را می کشد. چون پلیس مانند دیگر شهروندان جز هویت خودش از هویت هیچ کس مطمئن نیست معمولا صرفنظر کرده و کسی را نمی کشد. اما اگر کشت لیدر تلفات را سه نفر اعلام می کند که این به این معنی است که پلیس هم اقدام به کشتن کرده.

در حالتهای زیر تیر اسنایپر بازی به سنگ می خورد:

1-اسم مذکور توسط دکتر بازی سیو شود

2-اسم مذکور رویین تن باشد و توسط ساقی مست نشود یا توسط دزد آیتمش دزدیده نشود.

3-اسم مذکور محافظ باشد و توسط ساقی مست نشود یا توسط دزد آیتمش دزدیده نشود.

4-تیر اسنایپر بازی توسط دزد دزدیده شود و به یکی از حالت های 1 یا 2 برخورد کند.

*اگر اسنایپر بازی تیری شلیک کند و توسط ساقی بازی مست شود و دزد اسم ساقی رو نداده باشد و دکتر اسنایپر را سیو نکرده باشد اسنایپر بازی میمیرد.ولی اگر تیری شلیک نکرده باشد اتفاقی برایش نمی افتد.

*اگر دزد بازی اسم اسنایپر رو بدهد چه اسنایپر شلیک کند چه شلیک نکند اگر اسنایپر بازی تیری داشته باشد تیر اسنایپر بازی توسط دزد بازی دزدیده شده و اگر شامل 4 حالت بالا نباشد اسم مورد نظر از جریان بازی خارج می شود.

*اگر اسنایپر بازی و دان همزمان با هم اسمی را بدهند اگر فرد مورد نظر سیو دکتر باشد تیر دان بازی به سنگ میخورد و تیر اسنایپر بازی به فرد مورد نظر برخورد می کند.

*اگر اسنایپر بازی و دان همزمان با هم اسمی را بدهند اگر فرد مورد نظر رویین تن یا محافظ باشد و توسط ساقی مست نشود یا توسط دزد آیتمش دزدیده نشود هر دو تیر به سنگ می خورد.

رویین تن:  یکی از شهروندان است و کسی که در فاز شب قابل کشته شدن نیست. فقط مافیا باید در فاز روز سعی کنند با آوردن رای ها به سمت او، او را بکشند

قابل کشته شدن در فاز شب مگر:

اگر ساقی بازی رویین تن رو مست کرده باشد و دزد اسم ساقی رو نداده باشد توسط تیر خارج میشود.

اگر دزد بازی اسم رویینتن رو بدهد و ساقی بازی اسم دزد را نداده باشد توسط تیر خارج میشود.

رئیس پلیس ( کلانتر ( : یکی از شهروندان است که این قدرت را دارد تا هرشب خدا یکی از اعضای مافیا را به او معرفی کند نقش او با کاراگاه فرق می کند او یک نفر را سوال نمی کند بلکه خدا یکی از مافیا را به او معرفی می کند اما قدرت کشتن او را ندارد

در ضمن گاد به هیچ وجه دان و جاسوس را به کلانتر معرفی نمی کند حتی اگر تنها مافیای باقی مانده بازی باشند

روانی / ناتاشا / Maniac     : نه شهرونده نه مافیا اما باید به مافیا کمک کنه او شب چشمانشو باز نمیکنه و کسی را نمی شناسه اما باید تو روز با استدلال هاش مافیا و شهروندان را بشناسد و هر شب با یکی بخوابد تا اون نفر روز بعد نتونه از خودش دفاع کنه و بدون صحبت بمونه و نمیتونه رای بده البته باید دقت کنه که با مافیا نخوابه

اگر ساقی اسم ناتاشا رو نداده باشد و دزد اسم ناتاشا رو نداده باشد اسم مذکور به سکوت دعوت میشود. اگر اسمی از ناتاشای بازی به گاد نرسد خود ناتاشا سکوت میخورد.

*اگر ساقی بازی اسم ناتاشا رو بدهد و دزد بازی اسم ساقی رو نداده باشد خود ناتاشا سکوت میخورد

*اگر دزد بازی اسم اول اسم ناتاشا رو بدهد و ساقی اسم دزد یا ناتاشا رو نداده باشد اسم دوم سکوت می خورد.

کشیش (پدر روحانی):  در فاز شب با ندای خدا، پس از ناتاشا بیدار می‌شود و یک نفر را که حدس می‌زند لال شده باشد را انتخاب می‌کند که لال نباشد.

این مورد را می‌توان به توبه کردن فرد منتخب توسط ناتاشا نزد کشیش یا توافق وی با پلیس برای اعتراف و تحت حفاظت قرار گرفتن فرد منتخب تمثیل کرد.

ترور / تروریست (قاتل : ( یکی از اعضای مافیاست که هرگاه رای به کشته شدنش داده شود یکی از شهروندان را به انتخاب خود با خودش به آن دنیا می برد! فرض بر این است که او به خودش بمب بسته است.

اسم گفته شده توسط تررور بازی اگر توسط محافظ بازی در شب قبل حفظ نشده باشد وصیت میکند و به همراه تررور از جریان بازی حذف میشود.

کسی که تروریست با خودش می برد اجازه دارد 1 دقیقه وصیت کند و پلیس ها را راهنمایی کند و بعد از آن بدون اعلام شدن نقشش از بازی خارج می شود. صحبت هایی که فرد در وصیتش می کند از طرف گاد بازی نه تائید می شود و نه تکذیب.

*اگر در شب گذشته ترور بازی توسط ساقی مست شده باشد هنگام خروج گاد بازی اجازه بردن یکی از بازیکن ها رو به او نمیدهد و به اصطلاح ترور دفیوز میشود.

*اگر ترور بازی کسی را که ناتاشا سکوت داده است با خود ببرد آن شخص حق وصیت ندارد.

محافظ :  محافظ یکی از نقشهای سفید بازیست که در فاز شب بازی تبدیل به روح میشود و تیر هیچ یک از نقش های بازی نمی تواند تاثیری بر ایشان بگذارد، نقش ایشان میتواند به وسیلهٔ دزد بازی جا به جا شود ولی به طور لکل زمانی که تروریست بازی شخصی را با خود میبرد، محافظ میتواند از ایشان حفاظت کرده و از مردن ایشان جلو گیری کند. محافظ بعد از استفاده از نقش خود تبدیل به پلیس ساده خواهد شد

گاد هنگامی که تروریست برای بردن شخصی اسمش را گفت از محافظ می پرسد که آیا میخواهد از فلان شخص محافظت کند و اگر محافظ پاسخ مثبت به گاد بدهد تروریست مانند یک مافیای ساده بدون بردن کسی از بازی خارج میشود. محافظ بعد از استفاده از نقش خود تبدیل به پلیس ساده خواهد شد. اگر محافظ در روز اول بازی تک رای شود از بازی خارج نمی شود و نقشش به پلیس ساده تبدیل میشود.

اگر ساقی بازی محافظ رو مست کرده باشد و دزد اسم ساقی رو نداده باشد توسط تیر خارج می شود.

اگر دزد بازی اسم محافظ رو بدهد و ساقی بازی اسم دزد را نداده باشد توسط تیر خارج می شود.

دان یا پدرخوانده : او نیز یکی از اعضای مافیاست که حتی کارآگاه نیز نمی تواند در شب او را شناسایی کند زیرا خدا در مورد او پاسخ غلط می دهد و خدا هم نباید او را به کلانتر معرفی کند و پلیس نیز نمی تواند او را بکشد او را فقط در روز باید پیدا کرد یا به وسیله ی ساقی خنثی نمود . در ضمن دان در ابتدای بازی لیست اعضای تیم مافیا را از گاد دریافت می کند و اگر بخواهد خودش را به آنها معرفی می کند و اگر نخواهد این کار را نمی کند. دان در هر شب یک اسم را به گاد می دهد و یکی از پلیس ها را می کشد و از بازی حذف می کند اما نقش افرادی که در شب کشته می شوند توسط گاد گفته نمی شود

ضمناً گاد فادر در فاز شب پس از مافیا جداگانه نیز بیدار می‌شود و می‌تواند نظر قبلی خود را نیز تغییر دهد، به هر حال انتخاب آخر با اوست.

در حالتهای زیر تیر دان بازی به سنگ می خورد:

1-اسم مذکور توسط دکتر بازی سیو شود

2-اسم مذکور رویین تن باشد و توسط ساقی مست نشود یا توسط دزد آیتمش دزدیده نشود.

3-اسم مذکور محافظ باشد و توسط ساقی مست نشود یا توسط دزد آیتمش دزدیده نشود.

4-دان بازی توسط ساقی بازی مست شود و دزد بازی اسم ساقی رو نداده باشد.

5-تیر دان بازی توسط دزد دزدیده شود و به یکی از حالت های 1 یا 2 یا 3 برخورد کند.

/ Lawyer وکیل

یکی از نقش دارهای گروه مافیاست که اعضای مافیا او را می شناسند که هر شب 2 اسم انتخاب می کند اسم اول اسم فردی که مافیا ها با مشورت یکدیگر می کشند و اسم دوم اسم یکی از اعضای مافیا را می دهد که اگر کارآگاه اسم آن شخصی را که Lawyer داده است برای استعلام بدهد استعلام آن مافیا No می آید.
اگر ردگیر بازی اسم lawyer را بدهد گاد بازی آن دو اسمی را که lawyer به او داده است را به ردگیر می دهد و در این صورت ردگیر می تواند 2 مافیا را بشناسد چون lawyer اسم یکی از اعضای مافیای خود را نیز هر شب می دهد.

وکیل نمیتونه خودش رو هدف قرار بده .

Framer
یکی از نقش دارهای گروه مافیاست که یک اسم به گاد بازی می دهد

استعلام فرد موردنظر اگر توسط کارآگاه گرفته شود Yes می آید

افسونگر یکی از اعضای تیم مافیاست که هر شب یک اسم و یک کلمه به گاد می گوید و اگر اسمی که او به گاد داده از کلمه ای که او به گاد داده استفاده کند از بازی خارج می شود گاد بازی در اتفاقات شب اعلام میکند که فلان کلمه توسط افسونگر ممنوع شده اما نمیگوید که چه کسی نباید آن کلمه را بگوید. و فقط شخصی که افسونگر اسمش را داده اگر از آن کلمه استفاده کند از بازی حذف می شود اما چون بازیکنان نمی دانند که افسونگر نام چه کسی را داده همه از گفتن آن کلمه می ترسند. اگر ساقی افسونگر را مست کند نمی تواند از نقشش استفاده کند و اگر دزد نقش او را بدزدد اسم دومی که دزد داده به جای اسمی که افسونگر می دهد استفاده می شود اما کلمه را خود افسونگر تعین می کند.

voodoo
یکی از نقش های گروه مافیا می باشد که در فاز شب بازی یک اسم به گاد بازی می دهد به همراه یک کلمه.
اگر آن شخص کلمه موردنظر را در فاز روز بازی به کار ببرد از جریان بازی حذف می شود.
اگر ساقی بازی voodoo را مست کند کلمه voodoo روی خودش اعمال می شود یعنی اگر voodoo کلمه موردنظر را بگوید خودش از جریان بازی حذف می شود.

استعلام voodoo توسط کارآگاه Yes می آید.

ساقی : یکی از شهروندان است که در شب او هم با اعلام خدا چشم هایش را باز می کند )بلافاصله بعد از مافیا) و یکی را نشان می دهد. هر کس را که او نشان بدهد نقشش از بین می رود و به نقش پایه ای مافیا یا شهروند تبدیل می شود او نیز از هویت افراد آگاه نیست پس باید مراقب باشد نقش یاران خود را خنثی نکند

هر کس را که او اسمش را بدهد نقشش فقط در آن شب از بین می رود. مثلا:

اگر دکتر باشد مداوایش بی اثر است

اگر کاراگاه باشد استعلام بر عکس می گیرد

اگر اسنایپر باشد تیر او به سنگ می خورد.

اگر محافظ یا رویین مست شود اگر توسط دکتر سیو نشوند توسط تیر از جریان بازی خارج می شود

اگر ناتاشا توسط ساقی مست شود خودش سکوت می خورد

اگر دان بازی مست شود تیر دان به سنگ می خورد.

اگر ترور بازی مست شود استعلامش No می آید.

اگر جاسوس بازی مست شوداستعلامش برعکس می شود و اگر تیراندازی کند تیرش به سنگ می خورد.

اولویت در فاز شب با ساقی بازی است.

  • خدا باید توجه داشته باشد که به این علت که یکی از نقش‌ها توانایی خود را از دست داده نباید از بیدار کردن وی اجتناب کند زیرا با این عمل ساقی از هویت وی با خبر خواهد شد.

Hooker
یکی از نقش های گروه مافیاست که هر شب یک اسم به گاد بازی می دهد اسم موردنظر اگر نقش دار بازی باشد عملکرد آن از بین می رود

اگر اسم دکتر بازی را بدهد سیو دکتر عمل نمی کند

اسم کارآگاه را بدهد گاد در جواب استعلام کارآگاه جوابی نمی دهد

اگر اسم اسنایپر بازی را بدهد و اسنایپر تیر زده باشد از سمت اسنایپر شلیکی صورت نمی گیرد
می توان گفت این نقش عملکردی مشابه نقش ساقی دارد اما با گروه مافیاست و اعضای مافیا او را می شناسند

ماسون/فراماسون : دو (یا بیشتر) نفر از شهروندان هستند که یکدیگر را میشناسند و میتوانند در روز از هم حمایت کنند

یکی از شخصیت‌های شهروندی است که در فاز شب با ندای خدا بیدار می‌شود و می‌تواند یکی از بازیکنان که احتمال می‌دهد شهروند باشد را انتخاب کند و با او لینک کند. خدا به بازیکن انتخاب شده توسط فراماسون به گونه‌ای که کسی متوجه نشود دست می‌زند، آن بازیکن چشم را باز می‌کند و ۲ نفر یکدیگر را شناسایی می‌کنند.(منظور از این حرکت شناسایی شهروندان به صورت مخفیانه می‌باشد.) در شب‌های بعد به همین ترتیب ۲ نفر می‌توانند چشم‌ها را باز کنند و با نفر سوم لینک کنند و ۳ نفر یکدیگر را بشناسند.۳ نکته وجود دارد: ۱در هنگام لینک کردن در فاز شب، افراد تنها می‌توانند یکدیگر را به عنوان عضوی از شهروندان شناسایی کنند و حق فاش کردن هویت اصلی خود را ندارند ۲در صورتی که فراماسون یا فراماسونها اشتباها با یک مافیا لینک کنند همه فراماسون‌ها کشته می‌شوند. در حالی که آن مافیا زنده می‌ماند. در این صورت در روز بعد خدا تمام نفرات حذف شده از بازی (کشته شدگان توسط اسنایپر، مافیا، و فراماسونها) را نام می‌برد و فقط اعلام می‌کند که شهر مرگ فراماسونی داشته است و این که چه کسانی فراماسونی کشته شده‌اند را اعلام نمی‌کند ۳- اگر فراماسون اصلی به هر نحوی کشته یا حذف شود در شب‌های بعد سایر کسانی که با فراماسون لینک کرده بودند حق چشم باز کردن یا قدرت لینک کردن با نفر دیگر را ندارند.

یکی از نقش های گروه پلیس است که توانایی این را دارد که شهروندان و نقش های سیاه بازی را به ماسون تبدیل کند. بدین صورت که در فاز شب یک اسم به گاد بازی می دهد اگر اسم موردنظر پلیس نقش دار پلیس ساده یا نقش های سیاه بازی باشد به ماسون تبدیل می شود اگر اسم موردنظر مافیا باشد ماسون می میرد . (mismason)
زمانی ماسونینگ صورت می گیرد که حداکثر ماسون ها یک اسم را انتخاب کرده باشند.

به عنوان مثال اگر ماسون های A,B,C را داشته باشیم
ماسون A,B می توانند یک اسم مشابه انتخاب کنند و ماسون C اسمی را انتخاب نکند
در صورتی که اسم موردنظر مافیا باشد ماسون A,B می میرند و ماسون C اگر توسط مافیا کشته نشده باشد زنده می ماند.

*ماسون ها معمولا سعی می کنند تا نقش های سیاه بازی را تبدیل به ماسون کنند تا از همکاری آنها با گروه مافیا جلوگیری شود.

*اگر ماسون ها در فاز شب اسم نقش دار پلیس را بدهند آن نقش دار همچنان درآن شب کارایی خود را دارد مثلا کارآگاه آن شب استعلام می گیرد دکتر save خور دا انجام می دهد. اما در شب های بعدی کارآگاه دیگر کارآگاه نیست بنابران نمی تواند استعلام بگیرد چون شب قبل تبدیل به ماسون شده است.

دکتر جکیل و آقای هاید : این نقش نقش بسیار جالبی است او شخصیت دوگانه ای دارد او می تواند هم شهروند باشد هم مافیا بدین صورت که او هر شب با اعلام خدا که می خواهد مافیا چشمانشان را باز کند چشم را باز می کند و بعد از اینکه مافیا چشمانشان را بستند چشمش را باز می کند و انتخاب می کند که مافیا باشد یا شهروند و به خدا اعلام می کند و باید تا شب بعد همان نقش را داشته باشد او مافیا را می شناسد اما مافیا نمی دانند او نقشش چیست پس نمی توانند صد در صد به هم اطمینان کنند فقط هر روز خدا می داند نقش او چیست . او تنها در حالتی نمی تواند مافیا شود که اگر نقش مافیا را انتخاب کند روز بعد تعداد مافیا و شهروندان با هم برابر شده و شهروندان می بازند .

Fool

یکی از نقش های third party می باشد که نه مافیاست نه پلیس
در فاز شب بازی یک اسم به گاد بازی می دهد اما اثری در وقایع شب ندارد.
در فاز روز بازی اگر توسط رای گیری از جریان بازی خارج شود به تنهایی برنده ی بازی می شود و بازی پایان می یابد.

این نقش معمولا به گروه مافیا کمک می کند و زمانی که تعداد مافیا به همراه Fool از تعداد شهروندان بیشتر باشد در این زمان مافیاها به همراه Fool به او رای می دهند در این صورت با خارج شدن Fool در رای گیری چون تعداد مافیا و شهروندان برابر می شود هم مافیا برنده ی بازی می شود و هم Fool .به این عمل joint می گویند

Traitor
یکی از نقش های گروه Third party می باشداعضای مافیا را نمی شناسد اما باید به گروه مافیا کمک کند چون تنها در صورتی برنده بازی می شود که مافیا برنده شود.

این نقش در فاز شب بازی هیچ عملکردی ندارد.

جواب استعلام traitor از سوی کارآگاه No می آید.

vigilante
یکی از نقش دارهای گروه پلیس است که می تواند در فاز شب به گاد بازی یک اسم بدهد و آن شخص را بکشد

*اگر اسم شخصی که داده است با اسمی که گروه مافیا داده است مشابه باشد vigilante می میرد
*اگر توسط گروه مافیا کشته شود و آن شب vigilante تیری شلیک کرده باشد شلیکی صورت نمی گیرد.

Gunsmith

یکی از نقش دارهای گروه پلیس است که در فاز شب بازی می تواند یک اسم به گاد بازی بدهد اسم موردنظر یک تفنگ دریافت می کند و یا می تواند به کسی Gun ندهد.

شخصی که تفنگ دریافت می کند در فاز روز بازی می تواند به یک نفر شلیک کند.

کسی که سکوت خورده باشد و از Gunsmith تفنگ دریافت کرده باشد نمی تواند از Gun استفاده کند.

Gunsmith  باید سعی کند gun را به شهروندان بدهد اگر اشتباه به اعضای مافیا Gun بدهد مافیا می تواند سوء استفاده کند و یک شهروند را در فاز روز بازی بکشد.

احتمال اینکه هویت شلیک کننده مشخص شود 50 درصد است.

جاسوس : یکی از نقشهای تیم مافیا که میتواند هر شب به درخواست خود، یا ۲ نفر را استعلام کند یا به خواست خود ۲ نفر از شهروندان را بکشد لازم به ذکر است که تیر جاسوس برای پلیس های ساده کاری می باشد و نمی تواند نقشدارهای بازی را به قتل برساند، در صورتی که جاسوس نام یکی از نقش دار ها را برای کشتن به گاد بدهد خود جاسوس کشته خواهد شد در ضمن استعلام جاسوس به صورتی است که اگر از گاد پاسخ منفی بگیرد شخص استعلام شده پلیس ساده است و اگر پاسخ مثبت بگیرد شخص استعلام شده پلیس نقش دار است. در ضمن بعد از ۶ استعلام جاسوس تبدیل به مافیا ساده میشود و در طیّ این ۳ شب استعلام منفی می گیرد.در کل ۶ استعلام یا ۲ تیر و ۴ استعلام

تعداد تیر و استعلام جاسوس فقط بستگی به گاد دارد. گاد می تواند به او فقط 6 استعلام یا 4 استعلام و دو تیر بدهد. بعد از اینکه جاسوس از تمام تیر ها و استعلام هایش استفاده کرد به مافیای ساده تبدیل می شود. و تا زمانی که به مافیای ساده تبدیل نشده استعلام او توسط کاراگاه منفی می آید و بعد از تبدیل شدنش به مافیای ساده استعلامش توسط کاراگاه مثبت می شود.

در صورتی که جاسوس مست شود اگر تیر زده باشد تیرش به سنگ میخورد و اگر استعلام گرفته باشد استعلام برعکس میگیرد.

* اگر نقش جاسوس توسط دزد دزدیده شود اگر جاسوس قصد استعلام داشته باشد گاد به جاسوس جواب استعلام نمی دهد.

*اگر نقش جاسوس توسط دزد دزدیده شود و جاسوس قصد تیر زدن داشته باشد فقط اسم دومی که دزد می دهد میمیرد و اگر اسم دوم پلیس نقش دار باشد خود جاسوس میمیرد.

و اگر استعلام بگیرد استعلام اسم دوم دزد به جاسوس داده می شود.

دزد:  دزد یکی از نقشهای خنثی بازیست که به صورت معمول به تیم مافیا کمک می کند در صورتی که در سرشماری روز جزو شهروندان محاسبه میشود. میتواند نقشهای بازی را جا به جا کند و باعث پیچیده تر شدن بازی شود و بر جذابیت بازی بیفزاید. در فاز شب بازی ۲ اسم به مجری بازی میدهد و نقش نفر اول را میدزدد و بر نفر دوم اجرا می کند. لازم به ذکر است که دزد نمی تواند اسم کاراگاه را ببرد و در این صورت به وسیلهٔ کاراگاه دستگیر میشود

دزد تنها نقش داری است که می تواند در فاز شب اسم کیلر را به گاد بدهد و نقش کیلر را بدزدد

کیلر :  یکی از تفنگ دارن بازیست، که به هیچ تیمی متعلق نیست، فقط به صورت انفرادی بازی می کند. در فاز شب، کیلر بازی میتواند همهٔ نقش های بازی بجز محافظ و زامبی را بکشد، و تنها هدفش زنده ماندن تا آخر بازی می باشد. تا زمانی که کیلر در بازی وجود داشته باشد بازی تمام نمی شود حتا اگر تمام مافیا های بازی کشته شده باشند و در این صورت اگر کیلر آخرین نفر زنده مانده در بازی باشد به تنهائی برنده بازیست. لازم به ذکر است که هیچ یک از نقشدارهای بازی به غیر از دزد نمی تواند اسم کیلر را در فاز شب به گاد بدهد در این صورت هم نقش دار هم کیلر و هم کسی که کیلر میخواست او را بکشد هر سه به تیر کیلر کشته می شوند و گاد در وقایع شب میگوید هر سه نفر به تیر کیلر کشته شدند

زامبی : زامبی یکی دیگر از نقش های پلیس بازیست که در تایم روز بازی نمی تواند صحبتی بکند حتا از خود دفاع بکند. فقط با رای خود میتواند به تیم پلیس کمک بکند. به تیر هیچیک از نقشهای بازی کشته نمی شود بجز اسنایپر و اگر دان مافیا ایشان را بزنند یکی از اعضای تیم مافیا ایشان تبدیل به زامبی خواهد شد، و اگر دکتر زامبی را مداوا کند، دکتر خواهد مرد و زامبی تبدیل به دکتر خواهد شد.

هر شب یک نفر رو برای مبتلا کردن هدف قرار میده

شخصی که هدف قرار داده شده، یک روز بعد از ابتلا به زامبی تبدیل میشه

اگر دکتر یه شخص مبتلا رو هدف بگیره، شخص مداوا میشه و اگر یه زامبی رو هدف قرار بده، شخص میمیره

زمانی برندۀ بازی میشن که همۀ اشخاص حاضر در بازی رو زامبی ها و مبتلا شدگان تشکیل بدن

اگر زامبی مافیا را مورد هدف قرار دهد مافیا کشته خواهد شد.

اگر زامبی فرقه را مورد هدف قرار دهد زامبی کشته خواهد شد.

خیاط:

از اعضای تیم مافیا که تمام نقشهای بازی را از ابتدا میداند.هر شب میتواند به یک نفر لباس بدهد که در صورت کشته شدن او نقشی که خیاط به آن داده اعلام میشود.

شخص مورد نظر متوجه دریافت لباس میشود ولی از نقش آن اطلاعی ندارد.

لباس گرفتن شخص مورد نظر از همان فاز شب شروع میشود.

زیر آب زن:

از اعضای تیم مافیا که هر شب توانایی انتخاب یک نفر را دارد که نقش آن نفر به پلیس گناهکار معرفی میشود.

خائن:

از اعضای تیم مافیا که دارای هیچ قدرتی نمیباشد اما با برد مافیا برنده خواهد شد.خائن اعضای مافیا را نمیشناسد.

پلیس نقش او را بیگناه میبیند.

بازیگر :

از اعضای مافیا که یک شخص رو به گاد اعلام میکنه و اگه طی روز یا شب کشته بشه، نقش شخصی رو که اعلام کرده، به عنوان نقشش به بازیکنان توسط گاد اعلام میشه

از نقش شخص مورد نظر خودش مطلع میشه.

نظافتچی :

از اعضای مافیا که یک نفر رو در فاز شب انتخاب میکنه ، اگه در فاز روز بعدی اون نفر مرد ، فقط نظافتچی از نقشش با خبر میشه .

/ Tracker ردگیر

یکی از نقش دارهای پلیس است که در فاز شب یک اسم به گاد بازی می دهد
و گاد به او می گوید که شخص موردنظر در فاز شب کسی را ملاقات کرده است یا خیر
اگر اسم دان بازی را بدهد گاد بازی در پاسخ اسم شخصی را که دان برای کشتن به گاد داده است را به ردگیر می دهد

اگر اسم کارآگاه را به گاد بدهد گاد اسم شخصی را که کارآگاه استعلام گرفته است به او می دهد.

اگر اسم دکتر را بدهد گاد بازی اسم کسی را که دکتر سیو کرده است به ردگیر می دهد.

اگر اسم ناتاشا را بدهد گاد بازی اسم کسی را که ناتاشا سکوت داده است به او می دهد.

اگر اسمی که می دهد در فاز شب کسی را ملاقات نکرده باشد گاد در جواب او اسمی نمی دهد.

اگر اسم اسنایپر را بدهد اگر اسنایپر آن شب تیری نزده باشد گاد در جواب اسمی نمی دهد اما اگر اسنایپر تیر زده باشد اسم شخصی که اسنایپر داده است گاد به او می دهد.

اگر اسم استالکر را بدهد گاد بازی در جواب او 2 اسمی را که استالکر بازی به او داده است را به ردگیر می دهد.

Stalker
یکی از نقش دارهای گروه مافیاست که هر شب دو اسم به گاد بازی می دهد اسم اول نام شخصی است که می خواهد بکشد واسم دوم نام شخصی است که می خواهد نقش او را بداند. گاد بازی اسم اولی را که استاکر بدهد را می کشد و نقش اسم دوم را به او می گوید

معمولا در بازی که استاکر وجود دارد ردگیر(Tracker) هم وجود دارد تا بتواند استاکر را پیدا کند و شهروندان را آگاه کند.

جواب استعلام استاکر بازی از سوی کارآگاه Yes می آید.

Watcher
یکی از نقش دارهای پلیس است که یک اسم به گاد بازی میدهد گاد در جواب او اگر شخصی ان فرد را ملاقات کرده باشد اسم ان شخص را به او می دهد.

Bomber Man

یکی از نقش های گروه پلیس است که اگر در فاز شب بازی توسط گروه مافیا یا vigilante کشته شود قاتل خود او نیز با او منفجر می شود و از بین اعضای مافیا آن نفر که اولین رای را برای کشتن او داده است می میرد.
اگر در فاز روز بازی به او شلیک شود بمب و کسی که به او شلیک کرده است نیز همراه با بمب می میرد.
اگر در فاز روز توسط رای گیری خارج شود منفجر نمی شود.

Granny
یکی از نقش های گروه پلیس است که در فاز شب بازی اگر کسی قصد کشتن او را داشته باشدgranny  نمیمیرد و کسی که اسم او را داده است می میرد و از اعضای مافیا آن فردی که آخرین رای را برای کشتن او داده است می میرد

در فاز روز بازی نیز توسط تیر از جریان بازی خارج نمی شود.

اگر ردگیر و watcher در فاز شب اسم او را بدهند نمی میرند.

این نقش می تواند توسط ماسون ها به ماسون تبدیل شود اما یکی از ماسون ها خواهد مرد.

اگر شخصی که اسم granny را داده است توسط دکتر سیو شده باشد نجات می یابد.

Yakuza
یکی از نقش های گروه مافیا است که در فاز شب یک اسم به گاد بازی می دهد و آن اسم تبدیل به مافیا می شود و Yakuza می میرد.

اگر در شبی که yakuza تبدیل را انجام داده است توسط دکتر سیو شده باشد زنده می ماند و می تواند در شب های بعد یکی دیگر را نیز به مافیا تبدیل کند.

اگر shrink اسم کسی را که yakuza داده است داده باشد آن شخص تبدیل به مافیا نمی شود و yakuza ناموئفق خواهد بود.

اگر vigilante اسم yakuza را داده باشد و آن شب yakuza قصد تبدیل داشته باشد همچنان می تواند تبدیل را انجام دهد.

با فدا کردن جان خود قابلیت جذب شهروندان برای مافیا را دارا می باشد.

تبدیل یاکوزا از فرقه موثرتر است.

نقش افراد با جذب یاکوزا حفظ نمیشود.

**اگر دکتر یاکوزا را هدف قرار دهد هدف یاکوزا به مافیا تبدیل خواهد شد و یاکوزا نخواهد مرد!

**اگر کربلایی هدف یاکوزا را هدف قرار دهد آن شخص جذب نخواهد شد.

**اگر زندان بان هدف یاکوزا را زندانی کند، آن فرد تبدیل نخواهد شد و یاکوزا هم زنده میماند.

shrink
یکی از نقش های گروه پلیس است که در فاز شب بازی می تواند اسم خود یا فرد دیگری را به گاد بدهد اسم مورد نظر در آن شب نمی تواند تبدیل شود

اگر اسم کیلر را بدهد کیلر به villager تبدیل می شود!

Governor
یکی از نقش های گروه پلیس است که فقط ک بار در طول بازی می تواند رای گیری فاز روز را لغو کند و شخصی که قرار بود توسط رای گیری خارج شود را نجات دهد.

Samurai

یکی از نقش های گروه پلیس است که اگر کسی سعی کند او را تبدیل کند آن فرد را می کشد و حدالکثر توانایی کشتن 2نفر را دارد.

توسط ماسون و yakuza نمی تواند تبدیل شود.

Bulletproof
یکی از نقش های گروه پلیس است که یک جلیقه دارد و می تواند یک بار او را در برابر یک تیر نجات دهد.
اگر هم vigilante و مافیا در یک شب اسم او را بدهند می میرد
اگر توسط yakuza به مافیا تبدیل شود جلیقه ی خود را حفظ می کند.

Blacksmith
یکی از نقش های گروه پلیس است که در فاز شب بازی یک اسم به گاد بازی می دهد اسم موردنظر یک جلیقه دریافت می کند و می تواند او را در برابر یک تیر نجات دهد.

Thief می تواند جلیقه را از کسی که دریافت کرده است بدزدد

Thief
یکی از نقش های گروه مافیا می باشد مافیاها را نمی شناسد.

در فاز شب بازی یک اسم به گاد بازی می دهد اگر اسم موردنظر دارای آیتم باشد آیتم او را سرقت می کند.

این نقش می تواند تفنگ را از Gunsmith سرقت کند

جلیقه را از Blacksmith یا bulletproof سرقت کند.

توانایی دزدین یک آیتم را در یک شب دارد

توانایی دزدی از اعضای مافیا را ندارد

virgin
یکی از نقش های گروه پلیس است که اگر توسط رای گیری از جریان بازی خارج شود آن شب کسی نمی تواند کشته شود

زمانی که yakuza زنده است اگر virgin تک رای شود در شب yakuza می تواند یکی را تبدیل به مافیا کند و خودش نیز زنده می ماند.

اگر hooker اسم virgin را بدهد virgin یک villager(پلیس ساده) می شود.

Judge
یکی از نقش های گروه پلیس می باشد که رای او 2بار شمارش می شود.

Saboteur / خرابکار

یکی از نقش دارهای گروه مافیا می باشد که در فاز شب بازی یک اسم به گاد بازی می دهد اگر اسم موردنظرGun دریافت کرده باشد و ازGun استفاده کند Gun نتیجه معکوس خواهد داشت و دارنده Gun را می کشد.

اعضای مافیا را می شناسد

استعلام saboteur توسط کارآگاه Yes می آید.

Quack
یکی از نقش های مافیا است که در فاز شب بازی یک اسم به گاد بازی می دهد اسم موردنظر محافظت می شود و آن شب نمی میرد.

اعضای مافیا را نمی شناسد.

پستچی: یک شهروند که پس از کشته شدن، یک بازیکن دیگر انتخاب کرده و به همراه با او میمیرد

شعبده باز: یک شهروند که ممکن است، یک بار در هر بازی، را یک نفر در شب ذخیره و برای کشتن انتخاب کند  و در طول روز بدون محاکمه اعدام شود

پلیس مخفی: یک شهروند که از خواب بیدار و با مافیا در شب عمل می کند

میلر: یک شهروند  که هنگام استعلام توسط کارآگاه به عنوان مافیا اعلام میشود

قاتل سریالی: نه مافیایی و نه شهروند. دارای فاز شب خود و کسی برای کشتن انتخاب می کند. تنها برنده اگر او آخرین فرد در بازی است.

نقش های فرعی:

آدم فضایی : هر شب یک نفر را آزمایش میکند. اگر در آخر بازی تمام افراد زنده را مورد آزمایش قرار داده باشد برنده است.

پیامبر : وظیفه آن پیش بینی روز پایان بازی است بطوری که اگه بازی در آن روز به پایان برسد برنده میشود.

قاتل : هر شب توانایی کشتن یک نفر را دارا میباشد. اگر تا آخر بازی زنده بماند برنده است.

شغال :در ابتدای بازی هدفی به او داده می شود،اگر تا پایان بازی آن شخص اعدام شد شغال برنده خواهد شد.

هدف شغال نمی تواند از اعضای مافیا باشد.

بعد از اعدام هدفش می تواند دوباره با مافیا برنده بازی شود.

در صورت کشته شدن هدفش در فاز شب شغال می تواند با بیگناهان برنده بازی شود.

شکارچی :

در صورت اعدام توان شلیک به یک نفر را دارا می باشد.

اگر شکارچی هدف شغال باشد ،اگر شکارچی بعد از اعدام شغال را هدف قرار دهد شغال پیروز نخواهد شد.

کربلایی :

در تعداد شب های مشخص میتواند از جذب یک بیگناه جلوگیری کند.

قابلیت تبدیل قاتل به شهروند را دارا می باشد.

سیاه پوست:

اگر پلیس نقش او را بپرسد گناهکار معرفی میشود. در صورت اعدام شدن در روز مافیا و در صورت کشته شدن در شب سیاه پوست معرفی میشود.

نقش سیاه پوست به خود او شهروند عادی اعلام می شود.

مظنون:

مانند سیاه پوست نقش او نیز به پلیس گناهکار معرفی میشود اما در صورت مرگ نقش اصلی وی اعلام خواهد شد.

نقش مظنون به خود او شهروند عادی اعلام می شود.

جراح:

مانند دکتر از هدف خود حفاظت میکند.قابلیت کشتن یکی از کسانی که اون شخص رو هدف قرار داده رو دارا می باشد.(شخص کشته شده رندوم انتخاب میشود(

نگهبان :

نقش اخلال گر را ایفا میکند. نگهبان هرشب میتواند یک نفر را هدف قرار داده و جلوی انجام نقش او را بگیرد.

آدم فروش:

اگر در شب مورد هدف مافیا قرار بگیرد تبدیل به خائن می شود.

اگر همزمان مورد هدف کربلایی و مافیا قرار گیرد تبدیل نمیشود.

خواب بین:

هر شب یکی از دو کار زیر رو به انتخاب خودش انجام میده:

1. اسم سه شخص به طور رندوم بهش اعلام میشه که حداقل یک مافیا بین این سه نفر هست (گاد کاملآ تصادفی این سه اسم رو انتخاب میکنه و به خواب بین اعلام میکنه. – نفر اول و دوم رو رندومایز انتخاب میکنه و اگه هیچ کودوم از این دو نفر مافیا نبودن، برای نفر سوم اینقدر این کار رو تکرار میکنه تا اسم یه مافیا دربیاد.)

 2. اسم یه شخص بهش اعلام میشه و مطمئنآ اون شخص بیگناهه

اگر شب مورد هدف هر نقشی قرار بگیره، اون شب نمیتونه خواب ببینه

نقشهای جانبی برای خواب بین بیگناه هستند.

زندانبان :

زندانبان در صورتی میتونه کسی رو زندانی کنه که در فاز روز ، اعدامی نداشته باشیم .
در طول فاز شب میتونه یک نفر رو زندانی کنه . با اینکار ، مانع از انجام کار اون فرد در اون شب میشه و از طرف دیگه مانع کشته شدن اون فرد توسط بقیه هم میشه .

زندانبان و زندانیش ، در طول فاز شب میتونن یک پیغام کوتاه به هم دیگه بدن .

زندانی شده زندانبانش رو نمیشناسه .

زندانبان میتونه تصمیم بگیره تا آخر فاز شب که زندانیش رو بکشه یا آزادش کنه .

اگر بمب رو زندانی کنه و مافیا و یا تفنگدار بمب رو هدف بگیرن ، بمب نمیمیره اما کسی که بمب رو هدف گرفته کشته میشه .

سرآشپز:

در طول بازی فقط یکبار میتونه از نقشش استفاده کنه

طی فاز شب، دو نفر رو برای صرف شام میفرسته رو یه میز

دو نفر انتخاب شده فقط نقش طرف مقابلشون رو میدونن و از بازیکنش خبر ندارن. هر کودوم از طرفین، میتونن یه پیام کوتاه برای طرف مقابلشون بفرستن

ساحر :

هر شب یک هدف را انتخاب میکند.اگر هدف او در روز بعد کشته شد پیش بینی او درست بوده است.برای برنده شدن حداقل دو پیش بینی صحیح لازم دارد.

جادوگر :

رئیس تیم فرقه است و فقط او قابلیت جذب اعضا را دارا می باشد.

اگر هدف او از اعضای مافیا باشد خود او کشته خواهد شد.

اعضای جذب شده قدرت خود را از دست خواهند داد.

قابلیت جذب گروههای جانبی را دارا نمی باشد.

دیکتاتور:

در صورت زنده بودن و پیروزی بیگناهان برنده بازی خواهد شد و بیگناهان برنده بازی نخواهند بود.

در صورتی که خدا اشاره ای به حضور دیکتاتور در روز اول نکند دیکتاتور در بازی نیست اما در صورت اشاره ممکن است دیکتاتور باشد یا نباشد!!!

در طول بازی هیچکس حق اشاره به نقشهای ذیل را ندارد

ناتاشا، رویین تن، ساقی، اسنیپر، کیلر، فراماسون، دزد، جاسوس، زامبی، محافظ و سایر نقشهای تیم پلیس

نقشهای خنثی بازی از جمله ساقی و دزد نمی تواند هر شب یک تارگت داشته باشند و حداکثر میتوانند یک شب در میان اسم یک شخص را بدهند

اگر بازیکنی به دلیل تخلّف از بازی حذف شود، نقش ایشان قبل از رأی گیری در اولین زمان ممکن باید اعلام شود

هر گونه اشاره به صورت مستقیم و غیر مستقیم ممنوع می باشد

لازم به ذکر است که تنها شخصی که با ترور از بازی خارج میشود حق وصیت دارد، و هیچیک از نقش های پلیس و مافیا حق وصیت کردن بعد از رأی گیری را ندارند

اندیشه‌های مافیایی (کاربرد در بازی مافیا)

برای پیروزی در بازی مافیا روش‌های متفاوتی وجود دارد، اما برای چینش فوق که ساده‌ترین نوع چینش بازی است، ساده‌ترین شیوهٔ عملکرد غالباً اینگونه می‌باشد که کارآگاه خود را معرفی می‌کند و دکتر نیز سعی می‌کند پنهان بماند تا توسط مافیا شناسایی نشده و حذف نشود تا بتواند همچنان به درمان شهروندان بپردازد.

در مقابل مافیا برای آنکه مانعی برای کارآگاه ایجاد کند اقدام به جای‌زدن دروغین خود به عنوان کارآگاه می‌کند، در این بین این شهروندان عادی هستند که اهمیت اصلی را دارند و باید تصمیم بگیرند که به کدام‌یک از پلیس‌ها اعتماد نمایند.

مافیا مثله رانندگی میمونه. باید کلاچ ترمز دستت باشه تا یادت بدم. اما سعی میکنم توضیح بدم. مافیا یه بازی بین المللی ی که بیشتر روانشناس ها از اون برای تحلیل شخصیت افراد استفاده می کنن و اشکال مختلف بازی داره. هر چقدر هم تعداد افراد بیشتر میشه شخصیت های بیشتری بهش اضافه میشه. ما خودمون با توجه به اینکه زیاد بازی میکنیم یه تغییرات خیلی جزئی توش دادیم تا جذاب تر هم بشه.

بازی بین دو گروه شهروندان و مافیا اتفاق میفته و آخر بازی اگه شهروندان نتونن اعضای مافیا رو پیدا کنن و اون ها رو بکشن بازی به نفع مافیا تموم شده. اعضای مافیا و شهروندان به طور تصادفی از طریق قرعه انتخاب میشن. قرعه کشی و اجرای قواعد بازی و نظارت بر حسن انجام بازی به عهده لیدر بازی هست که خودش فقط ناظره و نباید بازی کنه.

بعد از اینکه قرعه کشیده شد بدون اینکه کسی از هویت کسه دیگه با خبر باشه لیدر بازی با گفتن جمله “شب شد” از همه میخواد که چشماشونو ببندن. بعد در همون وضعیت فقط از مافیا ها میخواد که بیدار بشن و همدیگرو ببینن. بعد از بعضی از شخصیت های مهم شهروندان هم میخواد تا تک تک بدون اینکه از هویت هم با خبر بشن پاشن تا لیدر بازی اون ها رو بشناسه. دقت کنید که هیچ شهروندی از هویت شهروند دیگه یا اعضای مافیا با خبر نمیشه. بعد لیدر اعلام میکنه “صبح شد” و روز اول بازی شروع میشه. در این روز شهروندان باید با صحبت کردن اعضای مافیا رو پیدا کنن و بد با استدلال دیگران رو مجاب کنن تا بتونن حرف خودشون رو اثبات کنن. پایان روز لیدر اعلام میکنه که: “رای گیری می کنم” و دونه دونه اسم بازی کن ها رو میگه. و دیگران دستشون رو بلند میکنن. هر کس رای بیشتری داشت اعدام میشه (جو گیر نشید، اصطلاح بازی، یعنی از دور خارج میشه) و بعد از اینکه وصیتش رو گفت، که شامل تحلیلش از بازی و یا بلف هاش میشه باید از دور میز پاشه و مطلقا دیگه هیچ حرفی نزنه تا بازی تموم بشه. دوباره لیدر اعلام میکنه که : “شب شد” و باز همه میخوابن، لیدر میگه که :”مافیا پاشه” و اعضای مافیا چشم هاشون رو باز میکنن : ” لیدر میگه کی؟” و مافیا با انگشت دستشون یکی از شهروند هارو نشون میده ، بعد لیدر میگه :”بخوابین” و بعد از اینکه شخصیت های مهم شهروند هارو بیدار کرد (بعد توضیح میدم که چه کسایی هستن!) میگه :”صبح شد”. لیدر اعلام می کنه که مافیا شب گذشته چه کسی رو کشته و ازش میخواد تا وصیت کنه. و بعد اون هم بدون اینکه دیگه هیچ حرفی بزنه از پای میز بازی پا میشه و میره یه گوشه میشینه. اون قدر این رویه ادامه پیدا میکنه تا اینکه شهروند ها بتونن تو روز اعضای مافیا رو شناسایی و اعدام کنن. اگه شهروند ها نتونن تو روز این کار رو بکنن و یا شهروند ها رو اشتباهی اعدام کنن ، بعد از چند نوبت تعداد شهروند ها از مافیا کمتر میشه و مافیا بازی رو میبره.

چند قاعده مهم:

در طول بازی هیچکس حق اشاره به نقشهای ذیل را ندارد

ناتاشا، رویین تن، ساقی، اسنیپر، کیلر، فراماسون، دزد، جاسوس، زامبی، محافظ و سایر نقشهای تیم پلیس

هر گونه اشاره به صورت مستقیم و غیر مستقیم ممنوع می باشد

در روز و موقع مذاکره همه مدعی میشن که شهروند هستن و لیدر حق نداره ادعا هیچ کس رو تکذیب و یا تایید کنه. حتی اگه یک شهروند هم باشی اما نتونی ادعا خودت رو ثابت کنی از سوی شهروند ها متهم میشی ، و اعضای مافیا هم به این ادعا با زیرکی دامن میزنن تا در روز هم خودشون رو نجات بدن و هم یکی از شهروند ها تلفات بگیرن.

شما اگه شهروند هستین بعد از اینکه متهم شدین باید تلاش کنین تا شهروند های دیگه اعدامتون نکنن و به هر قیمتی شده اونها رو متقاعد کنین. نباید لج بازی کنین و راحت کنار برین. چون این کار به شهروند ها لطمه بزرگی میزنه. باید قبول کنین که تو این بازی نمیشه به کسی اطمینان کرد و هر کس به تنهایی وظیفه داره درست بازی کنه.

مافیا ها کارشون از همه سخت تره. چون باید با خونسردی تمام حدود نیم ساعت نقش بازی کنن و بازی رو با تبلیغات خودشون به سمت کشتن شهروند ها هدایت کنن. و چون این قرعه به نام هرکسی تو بازی ممکنه بیفته تقریبا باید افراد همون از توانایی صحبت کردن و تعامل بالایی بر خوردار باشن.

چند تذکر

در این بازی به راحتی میشه تقلب کرد. با تقلب این بازی به کل نابود میشه. معمولا افراد در اجرای قواعد بازی به هم اطمینان می کنن و کسی تقلب نمیکنه تا بازی خراب نشه.

جنبه بالا و ظرفیت از لوازم اصلی بازی به شمار میاد

بازی معمولا باید یا حد اقل ۷ نفر بازی بشه که یک نفر لیدر و ۲ نفر مافیا و ۴ نفر شهروند از اعضای بازی باشن و به نظر من ۱۲ نفر ایده عاله که ۱ نفر لیدر ۳ نفر مافیا و ۸ نفر شهروند باشن

ظرافت‌های بازی

بازی پیچیده‌گی‌ها و ظرافت‌های خاصی دارد. چند نمونه از آن‌ها:

  • دزدها چون هویت هم را می‌شناسند با هم هماهنگ‌ هستند و می‌توانند افکار عمومی را طوری شکل دهند که یک پلیس به عنوان دزد از بازی خارج شود. همین‌طور هنگام رای دادن می‌توانند با هماهنگی و تمرکز آراء روی یک پلیس‌ خاص کاری کنند که او رای زیادی بیاورد و از بازی خارج شود.
  • از سوی دیگر، هماهنگی بیش از حد دزدها در جوسازی یا رای دادن می‌تواند باعث مشکوک شدن آن‌ها و فاش شدن هویت‌شان شود.
  • چون هر شب یک پلیس به قتل می‌رسد، پلیس‌هایی که زیاد باهوش باشند احتمالا به سرعت توسط گروه دزدها ترور می‌شوند. از طرفی اگر در طول یک دور گفتگو اختلاف جدی میان یک فرد و چند فرد دیگر باشد و آن فرد ترور شود، احتمالا گروه مخالف دزد بوده‌‌اند. پس دست دزدها در ترور افراد باهوش و خطرناک چندان هم باز نیست.
  • دزدها ممکن است برای گمراه کردن پلیس‌ها به یکدیگر اتهام دزدی بزنند و از پلیس‌ها دفاع کنند.
  • رئیس‌پلیس کم‌کم دزدها را می‌شناسد (چون هر شب حاکم یکی از دزدها ها را به او معرفی می‌کند). اما اگر اطلاعات مهمی که دارد را صریحا فاش کند دزدها حتما شب بعد او را ترور خواهند کرد. به‌علاوه معلوم نیست اگر ادعا کند رئیس‌پلیس است کسی حرفش را باور کند. چون ممکن است دزد باشد و دروغ بگوید.
  • رفتار آدم‌ها وقتی دزد هستند با وقتی پلیس هستند فرق می‌کند. پلیس‌ها یک چهره دارند و صادقانه برای حدس زدن این‌که چه کسی دزد است تلاش می‌کنند. اما دزدها دو چهره دارند و باید وانمود کنند پلیس هستند. این نکته باعث تفاوت‌های رفتاری یا گفتاری ظریفی در افراد می‌شود که می‌تواند در بازی بسیار کاربرد داشته باشد.

قوانين بازی که توسط God مديريت و اجرا ميشود :

  1. هيچ بازيکنی حق قسم خوردن يا قسم دادن ديگر بازيکنان در جريان بازی را ندارد .

 2.بازيکنان فقط و فقط در زمان مربوط به صحبت خودشان حق صحبت و اظهار نظر را دارند.

 3.بازيکنان ميتوانند برای نشان دادن اعتراض به صحبت ديگر بازيکنان دست خود را به نشانه اعتراض بالا ببرند.

4.  بازيکنان ميتوانند در هر زمانی از فاز روز ، برای تمديد زمان فاز روز ، دست خود را بالا برده و اگر بيشتر از 50% افراد بازی اين تقاضا را داشته باشند ،  God تکرار روز را اعلام ميکند و معمولاً نصف زمان روز را برای اين تمديد در نظر ميگيرد.

5. اگر به هر نحوی بازيکنی قصد تقلب در بازی را داشته باشد ، God ميتواند آن بازيکن را از جريان بازی حذف کند.

6. بايد دقت کنيد که بعد از توزيع نقش ها بازيکنان سکوت را رعايت کرده و مراقب باشند که کارتشان لو نرود. اگر به هر دليلی در شروع نقش دادن ، نقش يکی از بازيکنان لو برود ، God بازی را از نو شروع ميکند.

 7. هيچ بازيکنی حق صحبت کردن در فاز شب بازی را ندارد و در صورت تخلف God بايد ايشان را از جريان بازی حذف کند و نقشش را برای بازيکنان اعلام کند.

 8. هيچ بازيکنی حق توهين به بازيکن ديگر را ندارد و در اين صورت طبق نظر God از بازی حذف ميشود.

 9. اشخاصی که به هر نحوی از جريان بازی حذف شدند حق شرکت در بازی ، اظهار نظر و دخالت در بازی را ندارند.

 10. اگر در فاز روز 2 يا چند بازيکن کانديد رأی گيری دوم شدند، فقط و فقط اين افراد حق صحبت کردن و يا بالابردن دست به نشانه اعتراض به همديگر را دارند ، و بقيه بازيکنان داخل بازی حق هيچگونه صحبت و اظهار نظر و حتی بالابردن دست به نشانه اعتراض يا تمديد زمان روز را ندارند و اگر چنانچه هر شخصی چنين تخلفی را انجام دهد از جريان بازی خارج ميشود و با خارج شد اين فرد ، God ادامه رأی گيری را متوقف ميکند و بازی مستقيماً وارد فاز شب ميشود.

 11. اگر چنانچه بازيکنی از قصد اقدام به حذف کردن خودش کرد ، God  ادامه روند بازی را به نفع تيم مقابلش جلو ميبرد ، يعنی فرضاً اگر آن شخص از تيم شهروندان باشد ، بعد از حذف شد آن فرد God بازی را بدون رأی گيری به فاز شب ميبرد و اگر از اعضای تيم مافيا باشد ، روند بازی مثل قبل ادامه پيدا کرده و رأی گيری هم صورت ميپذيرد

 12. اگر هر کدوم از افرادی کانديد رأی گيری دوم هستند به دليل تخلف از جريان بازی حذف شوند، رأی گيری دوم متوقف شده و بازی مستقيماً وارد فاز شب ميشود.

دیدگاهتان را بنویسید