دسته بندی نشده

فواید بازی برای کودکان و بزرگسالان

فواید بازی: ۳۶ فایده بازی کردن برای کودکان و بزرگسالان

ممکن است شما درباره فواید بازی چیزهای کمی شنیده باشید اما، انواع بازی‌های آموزشی از جمله بازی‌ با کارت، بازی‌های تخته‌ای، پازل‌های تعاملی و همچنین بازی‌های ویدئویی وجود دارند که واقعا برای کودکان و بزرگسالان مفید هستند. اکثر بچه‌ها و بزرگسالان از چالش این بازی‌ها لذت می‌برند و روند انجام بازی در واقع می‌تواند بازی کننده ها را هوشمندتر و تواناتر کند. علاوه بر این، بازی‌ها همچنین می‌توانند مردم را در عین حال که از بازی لذت می‌برند، به هم نزدیک‌تر کنند.

فواید بازی برای کودکان و بزرگسالان که باید بدانید

در این مقاله، می‌خواهیم برخی از فواید بازی را برای بچه‌ها و بزرگسالان به طور دقیق نشان بدهیم، بنابراین در این مقاله با ما باشید تا هم برخی حقایق جالب مرتبط با سبک زندگی را بدانید و  هم از مزایای شگفت‌انگیز بازی برای کودکان و بزرگسالان مطلع شوید.

الف. فواید بازی برای کودکان

هرچند پدر و مادرها، بیش‌تر روی خطرات احتمالی بازی‌ها تمرکز دارند تا مزایای بالقوه‌ی آن‌ها، اما برخی از این بازی‌ها بخش مهمی از دوران کودکی مدرن هستند. در صورتی که بدانید چه چیزی را باید دنبال کنید، بازی‌ها می‌توانند یک ابزار موثر برای کمک به بچه‌ها جهت یاد گرفتن مهارت‌های زندگی باشند. این بازی‌ها می‌توانند به والدین برای انتخاب بازی مناسب کمک کنند، به آموزگاران کمک می‌کنند که روش‌های آموزشی خود را افزایش دهند و به توسعه‌دهندگان بازی‌ها کمک می‌کنند تا بازی‌های آموزشی ارائه دهند.

۱. به بهبود مهارت‌های حرکتی کمک می‌کند

این اولین مورد از مزایای بازی برای بچه‌ها است که تمایل داریم در این مقاله معرفی کنیم و دوست داریم که همه‌ی خوانندگان‌مان آن را بدانند و به کار ببندند. انجام بازی‌های تخته‌ای و سایر بازی‌های آموزشی، نقش مهمی در توسعه‌ی مهارت‌های حرکتی کودکان نوپا و بچه‌هایی که در سن پیش از مدرسه هستند، ایفا می‌کند. این بازی‌ها که تعادل را بهبود می‌دهند و سبب تقویت مهارت‌های دستی می‌شوند، به بچه‌های شما کمک می‌کنند که بدن‌شان را با مغزشان هماهنگ کنند و هماهنگی این دو را تجربه کنند. علاوه بر این، بازی‌های ویدئویی پیشرفته و همچنین بازی‌های الکترونیکی نیز بر بهبود تمرکز بصری و هماهنگی دست و چشم اثر می‌گذارند. مطابق با یک تحقیق، بازی‌های ویدیویی عملی می‌توانند به طور موثر مهارت‌های حرکتی را بهبود دهند!

توسعه‌ی مهارت‌های حرکتی به عنوان یکی از بهترین مزایای بازی برای بچه‌ها شناخته شده‌است، بنابراین این مورد را هرگز فراموش نکنید!

۲. عزت نفس کودکان را بهبود می‌بخشد

یک مطالعه نشان می‌دهد که بسیاری از بازی‌های ویدئویی آموزشی می‌تواننند به بهبود عزت نفس کودکان کمک کند و در عین حال به آن‌ها احساسات مثبت بدهند. بعضی از بازی‌های آموزشی، خواه تکمیل یک سطح مجازی را تشکیل بدهند خواه حل یک پازل باشند، پاداش‌هایی دارند برای کارهایی که کودکان به طور کامل و به تنهایی انجام می‌دهند، و ممکن است سبب شوند که آن‌ها در سایر حوزه‌های زندگی‌شان نیز دست به ریسک‌های نوآورانه بزنند.

فواید بازی ۳: مهارت‌های اجتماعی را توسعه می‌دهد

بر اساس یک مطالعه، بازی‌های تعاملی از طریق القاء ارتباطات دیپلماتیک و سازمان‌یافته بین بچه‌ها، مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را به طور قابل‌توجهی بهبود می‌دهد. هنگامی ‌که بزرگسالان در بازی‌ها دخالت نمی‌کنند، کودکان باید خودشان در مورد قوانین بازی مذاکره کنند، دستورالعمل‌ها را دنبال کنند و به نوبت بازی را ادامه بدهند. علاوه بر این، بازی‌های آموزشی می‌توانند حس همکاری را در بچه‌ها ایجاد کنند و حتی در توسعه‌ی مهارت‌های میانجی‌گری و حل منازعات نقش دارند.

۴. تمرکز بچه‌ها را بهبود می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از بازی‌های آموزشی، به خصوص بازی‌های تخته‌ای، در بهبود تمرکز کودکان تاثیر مثبت دارند و به طور همزمان مدت زمان تمرکز آن‌ها را افزایش می‌دهند. کودکانی که به راحتی می‌توانند خسته شوند و ممکن است بدون رسیدن به نتیجه فعالیت‌ها را متوقف کنند،‌ احتمالا به دلیل امکان پاداش گرفتن و پیشرفت، مدت زمان بیش تری را به بازی می‌پردازند. علاوه بر این، چسبیدن به یک بازی می‌تواند به کودکان کمک کند تا بلوغ و صبر را توسعه دهند.

فواید بازی ۵: حافظه را بهبود می‌دهد

برای موفقیت در بازی‌های تخته‌ای و فعالیت‌های ریاضی نیز، تکرار و حفظ کردن ضروری است. بچه‌هایی که این بازی‌های آموزشی را انجام اغلب مزایای انجام این مهارت‌ها را می‌آموزند. بسیاری از امتحانات و آزمون‌ها در هر کلاس، فرمت‌های شبیه به همان فرمت‌هایی دارند که در بازی‌های مسابقه‌ای و بازی‌های تخته‌ای هم وجود دارد. بچه‌ها می‌توانند با تسلط بر این فرمت‌ها و سیستم‌ها در بازی، نمره‌های بالاتری بگیرند.

۶. هوش کودکان را بهبود می‌دهد

بازی‌های مختلفی وجود دارد که بر ذهن کودکان تمرکز دارند. آن‌ها اغلب بازی‌های “منطقی” نامیده می‌شوند. بر اساس یک مطالعه، این بازی‌ها می‌توانند مفاهیم علت و معلول را به کودکان آموزش بدهند، به بهبود ریاضیات و مهارت‌های محاسبات آن‌ها کمک کنند؛ و حتی می‌توانند هوش کودکان را تقریبا دو برابر کنند.

این در واقع یکی از مزایای شگفت‌انگیز بازی برای کودکان است که والدین باید یاد بگیرند و از آن استفاده کنند تا هوش و ذکاون فرزندان‌شان را افزایش دهند.

فواید بازی ۷: بیان خلاقانه را بهبود می‌دهد

بعضی از بازی‌های آموزشی که می‌توانند خلاقیت را تشویق کنند، مانند کرانیوم و پیکشنری، کودکان را تحت فشار قرار می‌دهد تا روش‌های غیرمعمول توضیح را در نظر بگیرند و خارج از عرف فکر کنند. گسترش و شناخت خلاقیت از طریق این بازی‌ها همچنین می‌تواند به کودکان کمک کند که خودپذیری و عزت نفس را بهبود دهند. و این بازی‌ها می‌توانند ارتباط بین فعالیت و شخصیت را القا کنند.

۸. مهارت‌های حل مسئله را در کودکان بهبود می‌دهد

بازی‌ها می‌توانند به رشد مغز بچه‌ها کمک کنند. هنگامی‌ که آن‌ها در حال بازی هستند، باید جستجو کنند، مذاکره کنند، برنامه‌ریزی کنند و سپس راه‌های مختلفی را برای پیشرفت امتحان کنند. بسیاری از بازی‌های جدید حل مسئله و برنامه‌ریزی را شامل می‌شوند. فرایندی که طی آن کودکان مجبورند شخصیت‌شان را به دلخواه خود بسازند و سطح جدید بازی‌شان را بهبود دهند، همچنین به تقویت خودبیانی خلاقانه در آن‌ها کمک می‌کند، و درک آن‌ها را از ساختار و قوانین بازی و رویکردهای جدید برجسته کردن علائق و شخصیت‌ها افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، بازی‌های ویدئویی نیازی به داشتن برچسب “آموزشی” ندارند برای این‌که به کودکان کمک کنند تا استفاده از استراتژی‌ها، تصمیم‌گیری‌، پیش‌بینی عواقب و همچنین بیان شخصیت خود را یاد بگیرند.

۹. به کودکان کمک می‌کند که برای خودشان دوست پیدا کنند

در مقایسه با والدین، اکثر کودکان کم سن و سال این بازی‌ها را فعالیت اجتماعی می‌دانند نه فقط یک فعالیت انفرادی. انجام بازی‌های ویدئویی محیطی برای بچه‌های کوچک ایجاد می‌کند که به راحتی دوست پیدا کنند، و سبب می‌شود که بیرون بروند و از همراهی با دوستان خود لذت ببرند. در برخی مطالعات، پسرها تمایل زیادی برای بازی با دوستان خود داشتند، خواه بازی آنلاین یا در یک فضای مشترک. علاوه بر این، پسران جوان گفتند که این بازی‌ها مجالی برای گفتگو با دوستان‌شان است. یک پسر گفت که دوستان‌اش بیش‌تر درباره‌ی بازی‌ها صحبت می‌کنند. سایر مطالعات نشان می‌دهند بچه‌هایی که دارای توانایی متوسطی برای یادگیری هستند، دلیل‌شان برای انجام دادن بازی‌ها پیدا کردن دوست است.

حتی بچه‌هایی که اهل بازی هستند و با بچه‌های دیگر از کشورهای دیگر بازی می‌کنند، می‌توانند از به اشتراک گذاشتن تجربیات با دوستان‌شان و انجام نوبتی بازی سود ببرند. آن‌ها می‌توانند در مورد آدم‌ها و فرهنگ‌های دیگر یاد بگیرند و دوستی آنلاین آن‌ها می‌تواند برای توسعه اجتماعی آینده آن‌ها مفید باشد.

فواید بازی ۱۰: علاقه به فرهنگ و تاریخ را در کودکان القاء‌ می‌کند

محتوای برخی از بازی‌های خاص می‌تواند کودکان را به خواندن و تحقیق بیش‌تر تشویق کند. برخی از بازی‌های ویدئویی مانند تمدن، عصر اساطیر و عصر فرمانروایان می‌توانند نسبت به تاریخ، فرهنگ‌های باستانی، جغرافیا و روابط بین الملل در کودکان ایجاد علاقه کنند، به ویژه اگر والدین آن‌ها نسبت به این فرصت‌ها هوشیار هستند. هنگامی ‌که کودکان این بازی‌ها را انجام می‌دهند، می‌توانند مقدار زیادی از زبان و محتوایی پیچیده را پیدا کنند که همین به عنوان یک زمینه‌ی آماده‌سازی برای یادگیری یک حوزه‌ی عمیق و پیچیده در آینده عمل می‌کند. به علاوه، این بازی‌ها اغلب به کودکان در طراحی نقشه یا محتویات دیگر کمک می‌کند، در نتیجه در حین لذت بردن از سرگرمی، به آن‌ها فرصتی هم برای کسب مهارت‌های فنی و خلاقانه می‌دهد.

۱۱. به کودکان در تعیین هدف و دستیابی به آن کمک می‌کند

تعداد زیادی از بازی‌ها هدف‌گرا هستند و این ویژگی می‌تواند به کودکان یاد بدهد که چگونه می‌توان یک هدف تعیین کرد و در عین حال آن‌ها را از طریق تسلط بر مهارت‌های مورد نیاز و با استراتژیک شدن برای رسیدن به هدف تعیین‌شده بیش‌تر تحریک می‌کند.

علاوه بر این، کودکان می‌توانند از حس رضایت و پاداش‌هایی که همراه با اهداف کوچک است، لذت ببرند. این امر به نوبه‌ی خود، به افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها کمک می‌کند. کودکان می‌توانند یاد بگیرند که تعیین اهداف مناسب می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در بازی‌های بسیار بیش‌تری هم در دنیای بازی‌ها و هم در زندگی واقعی پیروز شوند.

۱۲. به کودکان کمک می‌کند که به یک شیوه‌ی جذاب آموزش ببینند

معلمان در حال توسعه‌ی تکنیک‌های جدید هستند تا به این ترتیب کلاس‌های خسته‌کننده را جذاب‌تر کنند. بسیاری از مردم معتقدند که با تبدیل رویکردهای سنتی آموزش به استراتژی‌های خلاقانه و نوآورانه، کودکان بیش‌تر یاد می‌گیرند و سپس توانایی درک و جذب اطلاعات پیچیده‌تر را توسعه می‌دهند. امروزه بازی‌های آنلاین پر هستند از حقایق جالب، به همین دلیل بچه‌ها در حین این‌که به شدت سرگرم می‌شوند، کلی هم چیز یاد می‌گیرند.

بازی‌های کامپیوتری و سایر بازی‌ها می‌توانند برای بچه‌ها سرگرم‌کننده و بدون خطر باشند، البته اگر والدین‌شان آن‌ها را راهنمایی کند که یک بازی مناسب را انتخاب کنند، نظرات دیگر والدین را بخوانند و با آن‌ها صحبت کنند و بعد تصمیم بگیرند که فرزندان‌شان چه مقدار و چه زمانی می‌توانند این بازی‌های آنلاین را انجام دهند. بازی کردن بازی‌های آنلاین در حد اعتدال می‌تواند برای گذراندن زمان و یادگیری اطلاعات جدید سرگرم‌کننده باشد.

فواید بازی ۱۳: کودکان را جذب ورزش می‌کند

در یک تحقیق، بازیکنان، به خصوص پسران جوان در مورد حرکت‌های جدیدی از بازی‌های ورزشی صحبت کردند و سپس این حرکات را روی اسکیت بورد یا در بسکتبال انجام دادند. بعضی از کودکان پس از انجام بازی‌های ورزشی به سراغ ورزش‌های جدید می‌روند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که بازی‌های ورزشی باعث افزایش زمانی می‌شود که کودکان برای ورزش و انجام تمرینات ورزشی در زندگی واقعی خود صرف می‌کنند.

در واقع، این مورد نیز یکی دیگر از مزایای بازی برای بچه‌ها است، بنابراین شما هم برای تشویق کودکان‌تان به انجام تمرینان ورزشی، باید به آن‌ها کمک کنید تا یک بازی مناسب را انتخاب کنند.

۱۴. به کودکان فرصتی عالی برای رهبری می‌دهد

هنگامی ‌که بچه‌ها بازی‌ها را به صورت گروهی انجام می‌دهند، فرصت‌هایی دارند برای پیروی از شخص دیگری و حتی رهبری کردن، بسته به این‌که چه کسانی دارای مهارت‌های خاصی در آن بازی است. در یک مطالعه، بچه‌هایی که بازی آنلاین گروهی انجام داده بودند، احساس کرده بودند که توانسته‌اند مهارت‌های رهبری را از جمله داشتن انگیزه و متقاعد کردن دیگران و واسطه شدن در زمان بروز اختلافات، تجربه کنند. علاوه بر این، بازی‌های چند نفره‌ی آنلاین، کودکان را با فرصتی نادر برای پیوستن به یک تیم و در بعضی از موارد رهبری کردن تیمی متشکل‌ از افراد دارای سنین مختلف فراهم می‌کند. اگر شما بتوانید تیم خود را به پیروزی برسانید، هیچ کس سن شما را مد نظر قرار نمی‌دهد.

۱۵. اجازه می‌دهد کودکان شادی رقابت را به اشتراک بگذارند

هنگامی‌ که پای مزایای بازی‌ها برای بچه‌ها به میان می‌آید، نباید این واقعیت را نادیده گرفت که بازی کردن می‌تواند به کودکان کمک کند که شادی رقابت کردن را تجربه کنند. رقابت کردن با دوستان برای بچه‌ها، به ویژه پسران جوان، وقتی که برای شناخته شدن و کسب موقعیت مبارزه می‌کنند، عادی است. در مطالعات گروه‌های کانونی روی کودکان، رقابت با افراد دیگر و سپس برنده شدن، یکی از رایج‌ترین دلایل بازی کردن در بازی‌های ویدئویی بود. علاوه بر این، بازی‌های ویدئویی یک محیط امن برای بچه‌ها هستند تا بتوانند این میل به رقابت را بیان کنند و می‌توانند برای بچه‌هایی که در انجام ورزش مهارت ندارند فرصتی برای پیشرفت فراهم آورند.

فواید بازی ۱۶: فرصتی برای آموزش دادن فراهم می‌کند

حدود یک سوم از کودکانی که روی‌شان تحقیق انجام دادیم اظهار داستند که بخشی از بازی را انجام می‌دادند زیرا می‌خواستند دیگران را در مورد نحوه‌ی انجام چنین بازی‌هایی آموزش دهند. بعضی از کودکان این موقعیت را به دست می‌آورند؛ زیرا می‌دانند که چگونه باید سخت‌ترین قسمت بازی را بگذرانند. در واقع آموزش دادن به بچه‌های دیگر می‌تواند ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی و صبر را در کودکان ایجاد کند.

این مورد نیز یکی از مزایای شگفت‌انگیز بازی برای بچه‌ها است، به طوری که مردم نباید آن را دست کم بگیرند، بلکه باید از این مزیت استفاده کنند و در واقع به فرزندان‌شان اجازه دهند که بازی کنند و فرصتی برای تعلیم دیگران به دست بیاورند.

۱۷. برعهده داشتن برخی مسئولیت‌ها را تمرین می‌کنند

بازی کردن بعضی از بازی‌های آنلاین اجتماعی می‌تواند شانس خوبی برای آموزش دادن به فرزندان‌تان باشد که چگونه مسئولیت برخی کارها را بر عهده بگیرند. و این امر هنگام مدیریت زمان بسیار مهم است. شما می‌توانید یک توافق بین خودتان و فرزندتان ایجاد کنید که برای هر دو طرف سودمند است. فرزندتان وقت زیادی برای مطالعه، بازی کردن و ملاقات با دوستان خود خواهد داشت.

در این مقاله، نکات دیگری نیز در مورد مزایای بازی برای بچه‌ها وجود دارد. ادامه‌ی مطلب را برای اطلاع از آن‌ها بخوانید!

۱۸. کودکان و والدین را به هم نزدیک‌تر می‌کند

بهترین بخش بازی کردن این است که کودکان در بازی‌ها مهارت پیدا می‌کنند و آن‌ها را با والدین خود به اشتراک می‌گذارند. در حال حاضر، برخی از سیستم‌های بازی برای بازیکنان جدید راحت‌تر هستند، امکان بازی با هم وجود دارد. علاوه بر این، بازی کردن در کنار یکدیگر گفتگوی میان‌تان را تقویت می‌کند و همین ممکن است بچه‌ها را تحریک کند تا مشکلات‌شان را با والدین خود به اشتراک بگذارند. بازی کردن با هم باعث می‌شود که والدین رابطه‌شان را تقویت کنند و در مورد علائق، ضعف، نقاط قوت و شیوه‌ی تفکر آن‌ها بیش‌تر بدانند.

فواید بازی ۱۹: بازی کودکان را سرگرم می‌کند

مهارت‌های یادگیری و تقویت روابط بسیار مهم است، اما بچه‌ها در این سن و سال فقط می‌خواهند از بازی لذت ببرند. پرداختن به بازی، کودکان شما را خوشحال می‌کند و باعث می‌شود که والدین‌شان خیلی راحت‌تر باشند. این در واقع یکی دیگر از مزایای بازی برای بچه‌ها است که بسیاری از کودکان در جهان دوست دارند و در اوقات فراغت خود برای سرگرم شدن بازی می‌کنند.

ب) فواید بازی برای بزرگسالان

بازی کردن برای بچه‌ها و بزرگسالان به طور یکسان یک راه خوب برای بهبود مهارت‌های جسمی و روانی زیادی است و اغلب آن‌ها مزایای بسیاری را به همراه می‌آورند. به ویژه در زندگی مدرن امروز، بسیاری از بزرگسالان به شدت روی تعهدات کاری و خانوادگی تمرکز می‌کنند و هیچ وقتی را برای تفریح ​​صرف ندارند. و اغلب ما وقتی زمانی برای فراغت داشته باشیم، به جای این‌که بازی کنیم، تلویزیون تماشا می‌کنیم یا پشت کامپیوتر می‌نشینیم. با بازی کردن، می‌توانید از مزایای سلامتی آن در طول زندگی بهره‌مند شوید.

۱. استرس را کاهش می‌دهد

انجام بازی سرگرم‌کننده است و می‌تواند باعث آزاد شدن اندورفین یا مواد شیمیایی احساس خوب در بدن شود. اندورفین به بهبود حس رضایت کمک می‌کند و موقتا درد را تسکین می‌دهد. زمان بازی کردن، زمانی برای فراموش کردن تعهدات و کار به شیوه‌ای خلاقانه است. روی تجربه‌ی بازی تمرکز کنید، نه روی دستیابی به یک هدف خاص. بدون نگرانی در مورد چیزی فقط بازی کنید و از آن لذت ببرید. علاوه بر این، تعامل اجتماعی در بازی با دوستان و اعضای خانواده نیز می‌تواند باعث کاهش استرس و افسردگی شود.

در واقع، این مورد هم در میان مزایای بازی برای بزرگسالان قرار می‌گیرد، به طوری که باید بازی کردن را راهی برای کاهش استرس به طور طبیعی در نظر داشته باشید.

فواید بازی ۲:  عملکرد مغز را بهبود می‌دهد

یکی دیگر از مزایای بازی برای بزرگسالان که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم و می‌خواهیم که همه‌ی خوانندگان از آن اطلاع داشته باشند، این است که بازی کردن می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. بازی شطرنج، پازل یا انجام بازی‌های دیگر که مغز را به چالش  می‌کشند، می‌توانند راه خوبی برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از مشکلات حافظه باشند.

۳. خلاقیت را تقویت می‌کند

این مورد نیز یکی از مزایای بازی برای بزرگسالان است که باید بدانید، به خصوص کسانی که سعی دارند مشکلات خود را حل کنند. شما می‌توانید کارهای جدید را زمانی که سرگرم‌کننده هستند و خودتان هم آرام و سرحال هستید، بهتر یاد بگیرید. بازی کردن می‌تواند قوه‌ی تخیل را در شما افزایش دهد، در نتیجه به شما کمک می‌کند تا با مشکلات سازگار شوید و با آن‌ها مبارزه کنید.

فواید بازی ۴: روابط‌‌تان را با دیگران بهبود می‌دهد

هنگامی ‌که پای مزایای بازی برای بزرگسالان به میان می‌آید نباید از این واقعیت که بازی کردن می‌تواند به بهبود روابط شما با دیگران کمک کند، گذر کنیم. در واقع، خندیدن و سرگرمی در کنار دیگران می‌تواند یک راه خوب برای ایجاد همدردی، همدلی و اعتماد به دیگران باشد. بازی کردن می‌تواند به شما کمک کند دوستان جدیدی پیدا کنید، با غریبه‌ها راحت‌تر باشید و روابط تجاری جدیدی ایجاد کنید.

۵. شما را جوان و پرانرژی نگه می‌دارد

یکی دیگر از مزایای شگفت‌انگیز بازی برای بزرگسالان که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم تاثیر مثبتی است که بر جوان و پرانرژی ماندن شما دارد. بازی کردن می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد و حتی مقاومت در برابر بیماری‌ها را بهبود ببخشد، در نتیجه به شما احساس جوانی می‌دهد و سبب می‌شود که خودتان را پر از انرژی احساس کنید.

۶. مهارت‌های اجتماعی را توسعه و بهبود می‌دهد

مهارت‌های اجتماعی در روند بازی‌ها بهبود می‌یابند. کودکان در بازی‌های دوران کودکی، زبان بدن، ارتباطات کلامی، همکاری و کار گروهی را یاد می‌گیرند. و شما به عنوان افراد بزرگسال،‌ این مهارت‌ها را از طریق ارتباطات پر از لذت و سرگرمی بهبود می‌دهید.

در واقع، این مورد هم یکی از مزایای بازی برای بزرگسالان است، به طوری که مردم باید بازی کردن را برای بهبود مهارت‌های اجتماعی امتحان کنند.

فواید بازی ۷: به رفع مشکلات ارتباطی کمک می‌کند

بازی کردن با ایجاد یک پیوند مثبت، کنار آمدن با اختلافات و اختلاف نظرها، نقش مهمی در ایجاد روابط سالم دارد. در روابط بلند مدت، بازی کردن با دوستان‌تان می‌تواند همه چیز را تازه و هیجان‌انگیز نگه دارد. این امر همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا از بر مشکلات کوچک که ممکن است در یک دوره‌ی طولانی ایجاد شوند، غلبه کنید.

۸. بهره‌وری و نوآوری را افزایش می‌دهد

به یاد داشته باشید که موفقیت در کار به این‌که چه مدت کار می‌کنید بستگی ندارد و بلکه به کیفیت کار شما بستگی دارد. و کیفیت کار شما به میزان سلامتی و آرامش شما بستگی دارد. هنگامی‌که یک مشکل جدی را در کارتان تجربه می‌کنید، زمان زیادی را صرف بازی کنید و کمی بخندید. هنگامی‌ که بازی می‌کنید، سبب تقویت جنبه‌ی خلاقیت مغز می‌شوید. این امر می‌تواند به شما کمک کند مشکل را به شیوه‌ی جدیدی ببینید و راه‌حل‌های جدید و خلاقانه‌ای را پیدا کنید.

فواید بازی ۹: قوه بینایی را بهبود می‌دهد

دانشمندان کشف کردند که بازی کردن می‌تواند قوه‌ی بینایی شما را بهبود ببخشد. بر اساس یک مطالعه، انجام بازی به مدت ۱۰ هفته با توانایی بهتر فرد در تشخیص سایه‌های مختلف خاکستری همراه است.

۱۰. روند پیری را کند می‌کند

به لحاظ علمی اثبات شده‌است بازی‌های مغزی که شامل استفاده از حافظه و فرایند حل مسئله است بر افراد بزرگسال تاثیر مثبتی دارد. بر اساس یک مطالعه، فقط ۱۰ ساعت بازی باعث افزایش عملکرد شناختی در افراد ۵۰ ساله و بالاتر می‌شود و این افزایش می‌تواند به مدت چند سال ادامه بیابد.

آیا دوست دارید مزایای دیگر بازی کردن را برای بزرگسالان بدانید؟ ادامه‌ی این مقاله را بخوانید و سپس بازی کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید!

۱۱. تعادل را در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (بیماری ام‌اس) بهبود می‌دهد

ام‌اس اختلالی است که بر روی عصب‌های مختلف تأثیر می‌گذارد، بنابراین بیماران ام‌اس اغلب مشکل تعادل دارند. و در حال حاضر هیچ دارویی برای کمک به این اختلال وجود ندارد. با این حال، یک مطالعه‌ی جدید نشان داد افرادی که مبتلا به ام‌اس هستند و بازی‌هایی را انجام می‌دهند که مستلزم تعامل جسمی است و برای انجام آن باید روی یک صفحه‌ی تعادلی قرار بگیرند، بهبودی را در میزان تعادل‌شان تجربه می‌کنند.

فواید بازی ۱۲: کمک می‌کند که سریع‌تر تصمیم بگیرید

فردی که اهل بازی کردن است می‌تواند نسبت به بقیه سریع‌تر تصمیم بگیرد و در واقع این توانایی را از طریق بازی‌ها افزایش می‌دهد. در حین این‌که اطلاعات جدید در طی فرآیند بازی نمایش داده می‌شود، مجبوریم به سرعت خودمان را با آن‌ها انطباق دهیم. بر طبق یک مطالعه، بزرگسالانی که بازی‌های سریع را انجام می‌دادند، در مقایسه با کسانی که بازی نمی‌کنند، در پاسخ به سؤالات درباره‌ی یک تصویر که در همان لحظه دیده بودند، سرعت بالاتری داشتند.

۱۳. مانع از زیاده‌روی در خوردن می‌شود

یکی دیگر از مزایای شگفت‌انگیز بازی برای بزرگسالان این است که می‌تواند میل و اشتهای آن‌ها را به خوردن محدود کند. بزرگسالانی که بیش از حد غذا می‌خورند و سیگار می‌کشند، می‌توانند با استفاده از یک عامل کنترل‌کننده به راحتی بر این مشکلات غلبه کنند. یک مطالعه نشان داد که میل به عادات نامناسب و منفی بعد از انجام بازی پازل در شرکت‌کنندگان به میزان ۲۴ درصد کاهش یافت.

۱۴. خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را کاهش می‌دهد

یکی از مزایای بازی برای بزرگسالان، کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی، از جمله زوال عقل و بیماری آلزایمر است. به یاد داشته باشید که بازی کردن یک راه خوب برای تمرین دادن مغز و تقویت آن است. بر اساس یک مطالعه، بازی‌های ویدیویی آموزشی می‌توانند برای مقابله با عوامل خطر شناخته‌شده‌ی بیماری‌های روانی استفاده شوند.

این مورد نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزایای بازی برای بزرگسالان است که نباید دست کم بگیرید، بلکه باید آن را در نظر داشته باشید و انجام بازی را هر چه زودتر به عنوان بخشی از برنامه‌‌های زندگی‌تان بررسی کنید.

فواید بازی ۱۵: فشار خون را پایین می‌آورد

همان‌طور که می‌دانید فشار خون بالا به خطرات بالقوه‌ی توسعه‌ی آسیب‌های شریان‌ها، سکته‌ی مغزی و بیماری قلبی مرتبط است. و شما می‌توانید این خطر را با بازی کردن کاهش دهید. چنین تاثیری به این دلیل است که بازی‌ها همراه با افزایش اندورفین و خنده، می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. در واقع بازی باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود و همین به گردش خون و شل شدن ماهیچه‌ها کمک می‌کند و حتی در کاهش فشار خون تاثیر مثبت دارد.

۱۶. سیستم ایمنی را بهبود می‌دهد

مطالعات نشان داده‌اند که افسردگی، منفی‌بافی و استرس می‌تواند توانایی مبارزه با بیماری‌ها را در بدن کاهش دهد. در حالی که احساسات مثبت که اغلب با بازی‌های تخته‌ای همراه هستند، از طریق آزاد کردن اندورفین که توانایی کاهش استرس و بهبود سیستم ایمنی بدن را دارد از منفی‌بافی جلوگیری کند. یک بازی تخته‌ای می‌تواند ژن‌های بقا را افزایش دهد، سپس آن‌ها را در مغز فعال کند، و سبب شود که سلول‌های آن عمر طولانی‌تری داشته باشند، و به این ترتیب به مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند.

فواید بازی ۱۷: مانند یک روش درمانی عمل می‌کند

این مورد آخرین، اما یکی از مهم‌ترین مزایای بازی برای بزرگسالان است که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم و در واقع از خوانندگان این مقاله می‌خواهیم که اگر دوست دارند از بازی به عنوان یک روش درمانی استفاده کنند، پس زودتر دست به کار شوند.

بسیاری از بازی‌های تخته‌ای نیاز به استفاده از مهارت‌های حرکتی برای حرکت یا انتخاب قطعات دارند که هم مهارت و هم هماهنگی را ایجاب می‌کند. فعالیت منظم کمک می‌کند تا این مهارت‌ها را بهبود ببخشید، و همین برای افرادی که دارای اختلالات جسمی یا روانی هستند، افرادی که دچار حادثه شده و در حال بهبودی هستند و افراد مسن بسیار مهم است. بنابراین، این بازی‌ها به روش‌های درمانی اضافه می‌شوند و در واقع می‌توانند به بهبود عملکرد عصب و عضلات در طول زمان کمک کنند.

در حالی که بسیاری از ما ممکن است فکر کنیم که حالت ایده‌آل برای بازی کردن این است که بیرون از خانه به آن بپردازید، اما بازی سالم در داخل خانه هم قابل انجام است. با این حال، هنوز هم ایده‌ی خوبی است که نوع بازی‌هایی که خودتان و بچه‌های‌تان به آن می‌پردازید و همین‌طور زمان بازی را محدود کنید.

این هم فهرستی از مزایای بازی کردن که باید بدانید و به خاطر داشته باشید. در واقع، ثابت شده‌است که بازی کردن مزایای زیادی برای کودکان و بزرگسالان دارد. پس از خواندن فهرست مزایای بازی، اگر احساس می‌کنید که این موارد برای سلامت و زندگی بسیار مفید است و همچنین می‌تواند به اطرافیان‌تان کمک کند، آن را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. در نهایت، فراموش نکنید که ایده‌ّهای‌تان را در قسمت نظرات برای‌مان ارسال کنید.

 

اگر فکر می‌کنید لذت بازی کردن برای شما فقط تا زمانی بوده که بستن بند کفش‌تان را یاد گرفتید ، وقت آن است که سری به کودک درون‌تان بزنید.

بازی کردن می‌تواند روی سلامتی ، شادابی و خلاقیت شما تاثیر مثبت بگذارد. دلیلش هم اینجاست :

  1. خنده و سرخوشی ، استرس را دور می‌کند.

خوب خندیدن از میزان استرس کم می‌کند. در مطالعه‌ای ، بعضی از شرکت کننده‌ها ، فیلم‌های خنده دار نگاه کردند در حالی‌که دیگران ، ساکت نشستند.

آنهایی که فیلم تماشا کرده بودند ، حافظه بهتری داشتند و میزان کورتیزول خون‌شان کمتر بود. کاهش استرس می‌تواند با ایجاد انواع مشکلات مانند : سردرد ، کاهش اضطراب و اختلال خواب ، به جسم شما آسیب بزند. به عبارتی دیگر ، فواید جسمی و روحی خنده و نشاط ، شوخی نیست.

  1. بازی کردن ، به رشد مغزتان کمک می‌کند.

بازی‌های فکری ساده حتی در بزرگسالی هم به تشدید رشد مغز کمک می‌کند. براساس یک تحقیق جدید ، یادگرفتن اسامی رنگ‌ها ، موجب افزایش سلول‌های خاکستری مغز شده بود.

محققان به شرکت کننده‌ها کارت‌های رنگی با اسمی بی معنی دادند و از آنها خواستند این اسامی را در عرض سه روز به خاطر بسپارند.

بعد از آزمایش ، مغز این افراد توسط ام آر آی ، اسکن شده و معلوم شد سلول‌های خاکستری جدیدی در مغزشان رشد کرده است، سلول‌های خاکستری مغز ، بخش مهمی از آن هستند که به ما درتصمیم‌گیری و فرایند تفکر کمک می‌کنند.

  1. بازی کردن، خلاق‌ترتان می‌کند.

طبق تحقیقی جدید از دانشگاه آمستردام و دانشگاه نبراسکا در اوماها ، جلسات اداری که همراه با خنده و شوخی هستند ، عملا نتایج بهتری درارتباط میان همکاران به بار می آورند. یافته‌ها نشان می‌دهد ، وقتی کسی جوک تعریف می‌کند ، به دیگران انگیزه می‌دهد تا وارد صحبت شده و موافقت کنند ، و موانع ارتباط برقرار کردن را کنار می‌زند.

داشتن استراحت‌های کوتاه در حین انجام کارهای سخت ، علاوه بر تقویت مهارت های حل مسائل ، موجب خلاقیت بیشتر می‌شود.

  1. بازی کردن برای قلب‌تان خوب است.

بازی‌های حرکتی ، بهترین ترفند برای فعالیت بیشتر است – عادتی که بابتش ، قلب شما ممنون‌تان خواهد بود. قدم زدن با سگ ، 230 کالری درساعت می‌سوزاند ، رقصیدن 320 کالری و دوچرخه سواری آهسته ، بیش از 420 کالری در ساعت می‌سوزانند. حتی یک بازی تند فوتبال با بچه‌های تان در حیاط پشت خانه ، می‌تواند 500 کالری در ساعت مصرف کند.

  1. بازی کردن برای روابط‌ تان خوب است.

بازی کردن و جنب و جوش ، برای سلامت ساختار و عملکرد قلب‌تان خوب است اما از جهتی دیگر هم برای قلب شما خوب است. تحقیقات نشان داده ، زوج‌هایی که باهم بازی می‌کنند ، درکنارهم می‌مانند.

در مطالعه‌ای ، زوج‌هایی را که مرتبا تجربیات جالب و بامزه گذشته‌شان را یادآوری کرده و درباره آن حرف می‌زدند مورد بررسی قرار دادند و معلو شد فکر کردن به گذشته‌ها باعث رضایت بیشتر از رابطه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید